De Ruijterkade achter Amsterdam CS autovrij door tunnel

Het is een aantal jaren later dan de bedoeling was, maar sinds vandaag is de IJzijde van het Centraal Station autovrij en hebben voetgangers en fietsers daar het rijk alleen.

Fietsers en voetgangers hebben het rijk alleen achter Amsterdam CS, sinds vanochtend Beeld Jean-Pierre Jans (jeanpierrejans.nl)

Dat is dankzij de vanmorgen geopende Michiel de Ruijtertunnel. De bouw van de doorgang begon in 2003 en de ruwbouw was klaar in mei 2013, maar de opening stond aanvankelijk gepland in 2012.

De verkeersstroom kwam vanmorgen zonder problemen op gang, maar rond elf uur was er een eerste stremming nadat een vrachtwagen zijn lading verloor. De nieuwe tunnel loopt evenwijdig aan het IJ onder het busstation en de overkapping door en is bovenop de buis van de Noord/Zuidlijn gebouwd.

Ondergrondse weg
De verbinding is driehonderd meter lang en bevat twee buizen met elk twee rijstroken. Elke buis is 8,60 meter breed. Tussen de twee tunnelbuizen ligt een servicetunnel, die onder andere de technische installaties bevat.

De tunnel is voorzien van cameratoezicht, omroepinstallatie, verkeerslichten, noodtelefoons en slagbomen. Met dit alles voldoet de ondergrondse weg aan de nieuwste eisen voor tunnelveiligheid, aldus de gemeente. Die wijst er verder op dat het bouwwerk ook op het gebied van duurzaamheid 'state of the art' is. Zo moet de verlichting (led) zeer energiezuinig zijn.

Belemmering
De gemeente verwacht dat er in de spits zo'n dertienhonderd auto's per uur door de tunnel rijden. Die persten zich tot nu over de smalle strook asfalt van de De Ruyterkade tussen het station en de IJoever.

Daarmee waren ze ook een belemmering voor passagiers van de ponten naar Noord. Die moesten via een zebra met een stoplicht het station - en via de stationstunnels de binnenstad - zien te bereiken. De aanlegsteigers voor de veren zijn in de nieuwe opzet veel beter te bereiken.

Flaneren langs het IJ
De tunnelbouw valt samen met een grootscheepse uitbreiding en modernisering van het station en omgeving, waar straks ook de Noord/Zuidlijn onder het IJ vandaan zal komen.

Het noordelijke deel wordt aangeduid als IJsei, wat IJzijde Stationseiland betekent. Flaneren langs het IJ is hier straks eindelijk mogelijk, belooft de gemeente. De fietsers krijgen op de De Ruyterkade een aparte doorgaande route. Voetgangers krijgen een 'fraaie promenade'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden