'De overgang naar digitaal is wat rigoureus geweest'

In juli 2013 stapte de gemeente Amsterdam volledig over op digitaal parkeren. Het nieuwe systeem werkt nu drie maanden.

Beeld anp

De abrupte overgang is met name voor ouderen wat rigoureus geweest, meent Jan Philip Korthals Altes, communicatieadviseur van Cliëntenbelang Amsterdam. 'We waren tevreden over het feit dat Cition, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de fiscale parkeerhandhaving, ons heeft ingelicht over de geplande verandering. Maar dat is ook het enige positieve aan de invoering van het nieuwe systeem.' De vereniging vindt dat er beter nagedacht had moeten worden over de omschakeling naar digitaal. 'Digibeten kunnen langs Cition gaan voor hulp, maar dat kost weer tijd en dat is niet optimaal.'

Niet alleen alle parkeervergunningen zijn digitaal, ook bij de parkeerautomaat kunnen parkeerders alleen nog betalen door het kenteken van hun auto in te voeren. De controle vindt volledig digitaal plaats door het scannen van het kenteken van de auto. Betalen bij de automaat kan slechts met pin, chip of creditcard. Ook kan via internet betaald worden.

Protest en ophef
Woordvoerder Tomas Scheen van Cition, noemt klagen over parkeren van alle tijden. 'Er komt nooit een situatie waarin niemand klaagt.' In het begin van het project was er volgens Scheen veel protest en ophef, maar naar zijn idee gaat het de laatste tijd een stuk beter. 'We begrijpen heel goed dat de gang naar digitalisering voor ouderen abrupt is geweest. We zijn hier een beetje in tegemoet gekomen door ouderen een maand extra te geven waarin ze beide systemen konden gebruiken.'

Op Klachtenkompas.nl, de website van de consumentenbond waar consumenten hun onvrede kunnen uiten, is de laatste klacht geschreven op 16 september 2013. Anton Retel Helmich typt onder de reactie van Cition: 'Jammer dat Cition nog niet heeft gereageerd.' Daaronder gaat hij verder: 'met voorrang behandelen blijkt ook een wassen neus te zijn. Ik wacht nu al een maand. Ik zal de gemeenteraad waarschuwen. Het wordt tijd dat er actie wordt ondernomen'.

Slecht idee
Ook Peter Pietersma ervoer een hoop gedoe toen het digitaal parkeren inging. Zijn 93-jarige moeder vindt het nieuwe beleid een ramp. 'Door al die digitale handelingen voelt ze zich behoorlijk buitengesloten.' Pietersma maakte een account aan, maar vond dat nogal ingewikkeld en de codes die verstuurd werden, klopten niet. Cition kon hij niet bereiken. 'Wat een slecht idee voor de oudjes, parkeren met cash geld moet gewoon een optie blijven.'

Op de sociale media circuleren een hoop klachten over de nieuwe regeling en Cition. Er wordt gesproken over 'een hoop gedoe' en 'pikken we dit nog langer?' Het heeft er alle schijn van dat het digitaal parkeren in Amsterdam na drie maanden nog niet zonder problemen verloopt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden