Column

De oplossing is dat je als docent macht moet krijgen

Theodor Holman Beeld Wolff
Theodor HolmanBeeld Wolff

En wat gaan we eraan doen? Wat gaan we doen aan die scholen waar de inte­gratie heeft ­gefaald?

We gaan erover praten. Met elkaar. Dat praten schijnt de oplossing voor alles te zijn.

Ik weet: praten helpt niet.

Als leerlingen kletsen en docenten gaan praten/ gaan beide groepen elkaar haten.

En dat doen ze al. Het lijkt wel het enige geneesmiddel tegenwoordig.

Vervelende kinderen? Zoek de dialoog. Maar die kinderen willen dat niet. Sterker: ze doen het niet. En als je ze dwingt, bedreigen ze je. En als je dat niet pikt, word je bedreigd door de ouders.

En zo worden de Holocaust, homoseksualiteit, vrouwenrechten, ach, u kent het rijtje, niet onderwezen. Docenten kunnen niets doen als de leerlingen niet willen, en de leerlingen willen niet.

Dat maakt het docentschap, vooral in het vmbo, tot een machteloos beroep. Docenten kunnen daadwerkelijk geen macht uitoefenen en dus krijgt de meerderheid de macht, en dat is de klas.

Lesgeven is overleven geworden. Ik hoor het steeds vaker. Lesgeven is de leerlingen hun zin geven omdat de leraar en lerares nog een leven willen na de school. En het leven na de school is er al een van migraine, depressie en zenuwinstortingen.

Wie staan er voor de klas? Idealisten met een masochistische instelling. Ze worden dagelijks vernederd en krijgen als betaling een fooi toegeworpen. Maar in die slechte be­taling zit het niet. De oplossing is dat je als docent macht moet krijgen.

Als je als docent spreekt, moet er naar je geluisterd worden en moet verder ieder­een stil zijn - en als dat niet lukt, moet je de macht hebben iets te doen. De klas uitsturen helpt niet meer. Van school sturen helpt ook niet, want de leerling die je van school verwijdert, komt na drie maanden voorrijden in een Maserati en bedreigt je met een kalasjnikov.

Oké, ik overdrijf - het is een BMW en het is maar een Walther PPK. Maar toch.

Stel dat het je lukt. Stel dat je met die leerlingen hebt gepraat. Die leerlingen komen dan thuis en praten met hun ouders - als die tenminste willen luisteren - over de Holocaust, homoseksualiteit, de Amerikaanse presidentsverkiezingen, vrouwenrechten en onze verkiezingen. Wat hoort die leerling dan van zijn vader? Wat gebeurt er dan de volgende dag op school?

Dan praat de docent met z'n psychiater.

Theodor Holman (1953) is columnist, schrijver, televisie- en radiomaker. Elke dag, uitgezonderd zondag, lees je hier zijn column. Lees al zijn columns terug in het archief. Reageren? t.holman@parool.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden