Plus

De Oetewalerbrug is slecht, héél slecht: 'Niet stilstaan, blijven rijden'

Amsterdamse bruggen verkeren veelal in zorgwekkende staat. De Oetewalerbrug in Oost kan alleen met een gebruiksaanwijzing openblijven. 'Niet stilstaan op de brug, blijven rijden.'

De Oetewaler­brug over de Ringvaart, hier richting de Middenweg, is afgesloten voor vrachtverkeer in verband met de slechte staat van de brug. Beeld Dingena Mol

Eerder deze week is het weer raak: een zware vrachtwagen heeft alle borden tussen het Tropenmuseum en de Oetewalerbrug kennelijk gemist. Doodgemoedereerd komt hij aanrijden, langs het voormalige stadsdeelkantoor, voorbij Oostpoort en de Hema, als hij wordt tegen­gehouden door heftig gebarende verkeersregelaars in geelgroene outfits.

Of ie nog kan keren, wordt er gevraagd, een beetje met de moed der wanhoop, want het is duidelijk dat de Linnaeusstraat te smal is om dit bakbeest zo'n ingewikkelde manoeuvre te laten uitvoeren.

Zuchtend stellen de regelaars plan B in werking: al het verkeer moet worden tegengehouden zodat de vrachtwagen stapvoets over de linkerbaan de Oetewalerbrug kan passeren.

Niet stilstaan, roept een van de regelaars: "Blijven rijden!"

Aangetaste fundering
Wat zich deze week heeft afgespeeld op de verbinding tussen de Middenweg en de Linnaeusstraat, komt regelmatig voor sinds Brug 189 op 11 december onder toezicht is geplaatst.

Verkeersregelaars zien erop toe dat zwaar verkeer een andere route neemt. Grote betonnen afzettingen moeten voorkomen dat auto's stil staan op het trottoir op de brug, bijvoorbeeld om even snel iets te halen bij de snackbar op de hoek. Bussen worden omgeleid.

Noodmaatregelen zijn het, want de Oetewalerbrug is slecht. Héél slecht.

De vaste brug, die in 1925 een stalen ophaalbrug verving, kampt met een aangetaste fundering. De houten palen zijn op twee plaatsen zozeer aangetast dat ze niet sterk genoeg meer zijn om het eigen gewicht en de permanente belasting te kunnen dragen, zegt een woordvoerder van de gemeente Amsterdam.

"Er is geen sprake van acuut instortingsgevaar, vooropgesteld dat we maatregelen treffen. Vooralsnog hebben de beheersmaatregelen van 11 december alleen gevolgen voor het verkeer van 3,5 ton en meer."

Beter onderhouden
Jaap Kamerling maakt zich al langer zorgen over deze brug. Als secretaris van erfgoedvereniging Heemschut en wonend in de Watergraafsmeer heeft hij vaker gewaarschuwd voor de staat waarin veel bruggen in zijn buurt verkeren.

"Het ziet er slecht uit, dat kan een kind zien. Aan alle kanten zie je bruggen afbrokkelen. Het voegwerk laat los en er vallen stenen uit het metselwerk. Het ziet er niet uit."

Het is een kwestie van beter onderhouden, denkt Kamerling. "Het onderhoud is matig, ik heb het gevoel dat er helemaal geen onderhoud wordt gepleegd aan een aantal bruggen in en rond de Watergraafsmeer. En dat is dan nog maar wat je van de buitenkant ziet. Hoe de staat van de bruggen vanbinnen is, laat zich raden."

Hoe verder?
Het stoort Kamerling vooral omdat de Oetewalerbrug aanmerkelijk zwaarder wordt belast dan de ontwerpers van negentig jaar geleden kunnen hebben gedacht.

"Er rijden zware trams overheen en die rijden ondanks de snelheids­beperkingen van de laatste anderhalve maand veel te hard. En het verkeer is natuurlijk veel intensiever geworden, als je alleen al kijkt naar winkelcentrum Oostpoort dat net aan de andere kant zit, daar zitten winkels en natuurlijk moeten die ook worden bevoorraad. Dat moet zo'n brug wel aankunnen."

Het grootste probleem is misschien wel dat ook nu nog steeds niet duidelijk is hoe het nu verder gaat met de Oetewalerbrug: de maatregelen lossen het probleem niet op, het zijn lapmiddelen.

De woordvoerder van de gemeente: "Brug 189 zal uiteindelijk worden vervangen. Het is op dit moment nog onbekend wanneer dit zal gaan gebeuren."

Beeld Laura Van Der Bijl
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden