Plus

De NZ-lijn is leuk, maar nog altijd zijn meer ponten nodig

Een derde buitenmodel pont is maandag in gebruik genomen. Volgens wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) is het hard nodig, ook nu de Noord/Zuidlijn er is. 'We gaan er de komende tijd nog meer bestellen.'

Wethouder Sharon Dijksma maandag bij de doop van IJveer 62 Beeld Tammy van Nerum

Eerder dit jaar werden de veren van de 60-serie, de grote ponten, ineens bezocht door een gezelschap uit Litouwen. Zij kwamen hun licht opsteken over een grote order voor enkele veren in Vilnius. Ze hadden gehoord dat ze het best een kijkje op het IJ in Amsterdam konden nemen als ze een beeld wilden krijgen van de dagelijkse pontpraktijk.

Hoe het afloopt met deze mogelijk Litouwse opdracht, weet Cor Hoogendoorn, eigenaar en directeur van Holland Shipyard in Hardinxveld-Giessendam nog niet. Wat hij wel weet is dat hij maandag de derde door zijn bedrijf gebouwde pont in de vaart zag worden genomen. "En we zijn al een eind op streek met een vierde."

Even tevoren had verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma deze IJveer 62 ten doop gehouden. Het was een debuut voor haar: het dopen van een schip. Ze wenste het een behouden vaart. De worp die daarop volgde was goed gemikt, hoewel de inhoud van de fles vooral bruiswater bevatte.

Mobieler
De 62 is de derde reuzenpont die het GVB in gebruik neemt, zegt Dijksma.
"Ze zijn hard nodig: Amsterdam wordt steeds mobieler, mensen moet zich vaker verplaatsen over het IJ. Ik weet dat mensen zich afvragen of met de Noord/Zuidlijn en het onderzoek naar de bouw van een brug meer ponten wel noodzakelijk zijn, maar daar is geen twijfel over. We zullen de komende periode nog wel meer ponten gaan bestellen."

Uit de cijfers blijkt dat Dijksma niet overdrijft. Afgelopen jaar werden meer dan 23 miljoen passagiers overgezet door de GVB-veren, meer dan 4 procent meer dan het jaar ervoor. Gemiddeld werden in 2017 per dag 63.000 mensen per dag vervoerd over het water.

De drukte heeft het afgelopen jaar tot weer meer klachten geleid. De inzet van nieuwe en grotere schepen moet die nood verminderen, maar ook worden door het GVB steeds vaker begeleiders ingezet die reizigers helpen met het sneller op- en afstappen en het beter verdelen van mensen over het veer.

Duurzaam
De nieuwste aanwinst is er een die voornamelijk zal worden ingezet op de drukste verbindingen: CS, Buik­sloterweg, IJplein en NDSM. Dit heeft te maken met de capaciteit: op de ponten in de 60-serie passen, afhankelijk van het aantal fietsers, zo'n 310 mensen per vaart. Ze zijn groter dan de oudere exemplaren van het GVB, met een lengte van bijna 34 meter.

Het zijn dieselelektrische veren, zegt Mark Lohmeijer, directeur techniek en operatie bij het GVB. Dit houdt in dat in de toekomst volledig elektrisch kan worden gevaren met de ponten. "De capaciteit van de accu's is op de nieuwe boot verdubbeld ten opzichte van de eerdere schepen uit deze serie."

Het idee is dat de ponten in de toekomst snel kunnen opladen op de momenten dat ze tijdens het heen en weer varen aan de kant liggen. "Met die infrastructuur zijn we bezig," zegt Lohmeijer. Eind dit jaar wordt de vierde nieuwe pont in gebruik genomen.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.