De NZ-lijn: hoe het mis kan gaan

Bouwplaats Noord/Zuidlijn op het Damrak. Instorting van de kademuur Natte Damrak is een van de risico's. Gevolg: grote schade aan kademuren Damrak. Foto ANP Beeld
Bouwplaats Noord/Zuidlijn op het Damrak. Instorting van de kademuur Natte Damrak is een van de risico's. Gevolg: grote schade aan kademuren Damrak. Foto ANP

AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam heeft een top 15 opgesteld van de grootste risico's rond het boren van een tunnel voor de Noord/Zuidlijn. De top 15, die in werkelijkheid veertien risicofactoren beslaat, werd dinsdag gepresenteerd aan raadsleden. Dat gebeurde op een besloten bijeenkomst, maar de ranglijst is niet geheim. De gemeente hoopt eind dit jaar of begin volgend jaar met het boren te beginnen.

Het gaat om zogenoemde kk-gg-risico's: kleine kans, grote gevolgen. Voor alle geldt dat de kans dat ze zich voordoen, kleiner is dan vijf procent. In het overgrote deel van de gevallen noemt de gemeente de kans 'zeer klein' of - nog beter - 'uiterst klein'.

Dat is anders bij de nummer één: boren onder het Natte Damrak. Hier is de kans 'klein'. Hetzelfde geldt voor de nummer twee: overlast vanwege het boren in de nacht.

De nummers één tot en met veertien op een rij:

1. Instorten kademuur Natte Damrak. Gevolg: grote schade aan kademuren Damrak. Lange stilstand boorproces. Kans: klein.

2. Overlast door 24 uur per dag boren. Gevolg: stilleggen boren in de nacht. Kans: klein.

3. Grote blow-out. Hierbij stort de grond in vóór de boor, door het wegvallen van de luchtdruk. Mogelijke gevolgen: zettingen (klemmende deuren, ramen, scheuren in panden) in omgeving, gewonden en/of doden, grote reputatieschade, Kans: zeer klein.

4. Zettingen bij panden groter dan verwacht. Gevolg: stilleggen boren, reputatieschade en discussie met omgeving. Kans: zeer klein.

5. Door calamiteiten elders worden acute wijzigingen geëist rond de Noord/Zuidlijn. Gevolg: extra kosten. Kans: zeer klein.

6. Obstakels belemmeren doorgang metrostellen. Gevolg: aanpassing noodzakelijk. Kans: zeer klein.

7. Aanvullende veiligheidseisen voor liften en roltrappen. Gevolg: extra kosten. Kans: zeer klein.

8. Grote brand in tunnel of stations tijdens de bouw. Gevolg: schade en herstelwerk nodig. Kans: zeer klein.

9. De hoofdlager (belangrijk onderdeel van de tunnelboormachine) bezwijkt. Kans: zeer klein.

10. Ongeval tijdens de testfase. Gevolg: vertraging en (reputatie)schade. Kans: zeer klein.

11. Boor stuit op zeer grote obstakels onder de grond. Gevolg: stilstand. Kans: zeer klein.

12. Bezwijken bouwkuip onder Centraal Station. Gevolg: tijdelijk geen treinverkeer, ProRail belemmert verder werken onder CS, grote vertraging en grote reputatieschade. Kans: zeer klein.

13. 'Opbarsten' van de bodem van metrostation Vijzelgracht. Kans: uiterst klein

14. 'Opbarsten' van de bodem van station Ceintuurbaan. Kans: uiterst klein.

Amsterdam heeft nog geen geld gereserveerd voor het geval deze risico's zich voordoen. Op aandrang van de commissie-Veerman gaat dat veranderen. Daar is 500 miljoen euro extra voor nodig.

Er zijn al maatregelen genomen om bovenstaande risico's te beperken. De gemeenteraad stemt volgende week officieel in met hervatten van het werk aan de NZ-lijn. (BAS SOETENHORST)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden