PlusStraatbeeld

De nieuwe Blokker: alsof je ooit gezellige peettante 50 kilo is afgevallen

De restyling van Blokker is mooi en strak gedaan, maar is de winkel ook weer gezellig geworden?

De nieuwe Blokker, gezellig genoeg?Beeld Roy del Vecchio

Dat niets voor eeuwig is in het leven mag bekend zijn, maar het gaat voor sommigen tegenwoordig wel érg vlot met de modernisering van de maatschappij.

Vooral het verdwijnen van oude vertrouwde winkels en horecagelegenheden uit het straatbeeld doet veel stof opwaaien. Het is een bekende tendens: vrijwel niemand kwam nog bij de zaken die plotseling verdwijnen, maar desalniettemin willen we wél dat ze er voor altijd blijven zitten. Gewoon, omdat ze vertrouwd zijn. En daarmee veilig.

Heggenschaar
Het blijkt alleen in de praktijk echter nogal lastig te zijn om de deuren van je toko tot in de eeuwigheid geopend te houden als de bezoekersaantallen snel teruglopen: iets met de huur die ook voor winkeliers elke maand betaald schijnt te moeten worden.

Na V&D en Perry Sport kijkt Nederland nu ademloos in de richting van Blokker: ooit ook zo'n onsterfelijk geachte aanwezigheid in het straatbeeld, die echter eveneens met betonblokken aan de voeten paniekerig watertrappelend probeert het hoofd droog te houden.

Dat gebeurt middels rücksichtslos kortwieken met de heggenschaar: vierhonderd medewerkers zijn hun baan kwijt en er wordt voor honderd miljoen geïnvesteerd in een restyling.

Vage echo
De eerste Blokker nieuwe stijl is nu geopend in het vertrouwde hoekpand op de Bilderdijkstraat. Daar blijkt al snel dat er met 'restyling' niet 'een subtiele update van het vertrouwde logo' is bedoeld, integendeel: de argeloze bezoeker wordt al van een afstand in het gezicht geslagen met een onherkenbare transformatie.

De knus-bonkige oranje blokjes van weleer zijn met een elegant boogje de prullenbak ingeschopt door non-descripte frêle zwarte letters met een oranje punt erachter. Maar: Blokker, daar horen toch blókjes bij? Aan de pui hangen wel degelijk een paar vierkante oranje lichtbakken, maar wel met datzelfde geraffineerd bedoelde afgeslankte lettertype.

Het voelt als een vage echo uit het verleden: alsof je ooit gezellig dikke peettante plotseling vijftig kilo is afgevallen door een strikt paleodieet en je tegenover een heel nieuw iemand staat.

Opgeruimde zakelijkheid
Die ingrijpende verandering moet je als melancholiek aangelegde Amsterdammer even wegslikken. Dat daargelaten is de restyling mooi, strak en modern gedaan. Grote tv-schermen in de etalage met daarop gestylede bezems, emmers en ragebollen onderstrepen nog eens wat Blokker beoogd heeft met deze hele operatie.

Je kunt je alleen afvragen of een keten in huishoudartikelen wel zo krachtig aan huiselijkheid moet inboeten in ruil voor al die opgeruimde zakelijkheid. Een tripje naar de Blokker voor een budgetfriteuse of een nieuwe zwabber had in al zijn lulligheid toch ook altijd een aura van troostende kneuterigheid.

Nu voelt het meer alsof je een winkel van een telecomaanbieder binnenstapt voor een nieuw abonnement: een van de ongezelligste winkelervaringen in een mensenleven. En ongezellige Blokkers: dat voelt pas echt als het begin van het einde.

Lees ook: De topman van Blokker kan wel een mediatraining of twee gebruiken

Straatbeeld 

Wat Nieuwe Blokker
Waar Bilderdijkstraat

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden