Plus Filmrecensie

De nieuwe Baantjer is een fijne thriller met Amsterdams sarcasme

Baantjer Het Begin toont de jonge jaren van rechercheur Jurre de Cock. Het is een fijne thriller met een prachtig setdesign en bakken vol sarcastische Amsterdamse humor.

Waldemar Torenstra als de jonge rechercheur Jurre de Cock. Beeld Martijn van Gelder @StudioISA*

Baantjer was voor een hele generatie natte haren op de bank, raden wie het gedaan had en er meestal naast zitten. Het is meteen duidelijk dat de flitsende prequel Baantjer het begin andere koek is dan de gemoedelijke televisieavonturen uit de jaren negentig. Arne Toonen, die eerder het actiespektakel Black Out maakte, heeft goed gekeken naar Netflixseries als Narcos, maar ook naar het Franse Braquo.

Zo kan het gebeuren dat we de jonge rechercheur Jurre de Cock (Waldemar Torenstra), vers vanuit Urk naar Amsterdam verhuisd, van daken zien springen tijdens een wilde achtervolging op De Wallen. Het is 1980, een paar dagen voor de inhuldiging van prinses Beatrix. De stad staat onder hoogspanning, omdat krakers de festiviteiten dreigen te verstoren.

Met zijn keiharde collega Tonnie Montijn (Tygo Gernandt), die de krakers uitschot vindt, moet De Cock er vanuit het politiebureau op de Warmoesstraat voor zorgen dat niets fout gaat. Een dobberend lichaam in de gracht lijkt een ongerelateerd incident, maar is dat wel zo?

Kurt Loyens op de groen-bruine filmset van Bureau Warmoesstraat. Beeld Lin Woldendorp

Hoe Torenstra's jonge, fitte rechercheur binnen vijftien jaar verandert in de oude De Cock die Piet Römer vanaf 1995 speelde, is onduidelijk. Vermoedelijk was de inhuldiging zo'n aantrekkelijk decor dat de makers eerdere iteraties van het personage negeerden. Begrijpelijk. Wie de krakers hoort praten over woningnood en een stad die alleen nog betaalbaar is voor de rijken, moet wel doofstom zijn om geen parallel te zien met het heden.

Het is natuurlijk ook geestig om (de gelukkig nog steeds erg brave) De Cock met punkhaar te laten infiltreren tussen de krakers. Daar leert hij Tonnies zusje Pien (Lisa Smit) kennen, die zonder dat haar broer het weet een kopstuk is binnen de krakersbeweging.

De ongeloofwaardige (of eigenlijk ongefundeerde) romance tussen die twee is het zwakste punt van Baantjer het Begin. Verder is dit een fijne thriller met een prachtig setdesign, dynamische cameravoering en bakken vol sarcastische Amsterdamse humor. Het script biedt bovendien voldoende basis voor de aansluitende, achtdelige televisieserie, die binnenkort te zien is op Videoland en bij RTL.

Baantjer het Begin
Regie Arne Toonen
Met Waldemar Torenstra, Tygo Gernandt, Lisa Smit
Te zien in FC Hyena, Filmhallen, Ketelhuis, Studio/K, Cinema Amstelveen, Arena, City, De Munt, Tuschinski

Wekelijks een overzicht van de nieuwste hotspots, uitgaanstips, films en restaurants in je mailbox? Schrijf je dan nu in voor de PS-nieuwsbrief (Stadsgids) van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden