PlusBouwwoede

De Minervahaven valt langzaam ten prooi aan het reguliere stadsleven

De woningnood in Amsterdam is hoog. Daarom wil de gemeente door de hele stad 50.000 nieuwe huizen bouwen - de plannen zijn vastgelegd in 'Koers 2025'. Wat moet daarvoor wijken? Een dagelijkse serie.

Het nieuwe Europese hoofdkantoor van PVH, DanzigerkadeBeeld Marc Driessen

Het is voorbij de huidige bouwprojecten in de Houthavens dat je plots een echte houtgeur ruikt. Fietsend over de Danziger­kade komt je een zoete, milde lucht tegemoet. Alsof er onder je neus een potlood van cederhout wordt geslepen.

In de Minervahaven is sinds de jaren zestig de ­Amsterdamsche Fijnhouthandel gevestigd. Eerst was er de opslagruimte voor de winkel in de Jordaan, maar toen de Bloemgracht in 1990 te krap werd, verhuisde de hele zaak.

Ivar Brugman herinnert zich hoe hij als ­jochie meehielp met de verbouwing. Nu is hij al meer dan tien jaar directeur van het bedrijf dat zijn overgrootopa in 1900 oprichtte.

Zebrano, amazakoué, cocobolo. Op het terrein liggen meer dan honderd soorten exotisch hardhout van over de hele wereld.

Overgangsgebied
Je komt er negen meter lange eikenhouten planken tegen. En achter de zagerij ligt een hele stapel oude olijfbomen die deze winter kapot zijn gevroren, maar waarvan het hout nog goed te gebruiken is.

Komt de geur op dit terrein daar vandaan? Brugman: "Het zou kunnen. Zelf ruik ik het niet meer, maar meestal stinkt het hier juist. Naar de soja van Cargill of naar schepen met biodiesel."

De Minervahaven is het overgangsgebied tussen de stad en de havens. Het ligt vlak achter de oude kades en de nieuwe eilanden waar op dit moment de nieuwe woonwijk Houthavens verrijst, met de Pontsteiger als uithangbord. Aan de andere kant van het water ligt de bulkterminal van Cargill. Grote schepen varen af en aan. Uit de fabriekspijpen komt donkere rook.

En de Minervahaven? Die valt langzaam ook ten prooi aan het reguliere stadsleven.

Bouwborden
Aan het begin van de Danzigerkade staat sinds 2014 Theater Amsterdam en aan het einde is onlangs een strak wit, licht voorover hellend gebouw opgeleverd: het Europese hoofdkantoor van PVH, het bedrijf achter Calvin Klein en Tommy Hilfiger. Uiteraard is er een parkeergarage.

"Ja, het gaat snel hier," zegt Brugman. "Toen wij hier kwamen, waren hier drugsgebruikers, afwerkplekken en lagen de Russische schepen aan de kade. Het was een zooitje." Dat is nu wel anders.

De bouwborden staan overal in het zand. Alleen: die kondigen bedrijfspanden aan, geen woningbouw. Terwijl er op de Danzigerkade, Koivistokade en Moermanskkade nog genoeg plukjes braakliggend terrein zijn waar je prachtig zou kunnen wonen.

MinervahavenBeeld Jorris Verboon

Dat er voorlopig niets gebeurt, heeft te maken met het convenant 'Pas op de plaats' dat in 2009 werd gesloten na een ruzie waarbij Cargill - één van de grootste werkgevers in de haven - de stad dreigde te verlaten.

Nieuwe plek
Afgesproken is dat de havenbedrijven voorlopig kunnen blijven en dat Amsterdam ze de ruimte geeft door af te zien van woningbouw in de nabije omgeving.

Niets uitsluiten, alles onderzoeken, lijkt het motto te zijn van Koers 2025. En dan het liefst met een beetje tempo. Alleen het convenant met de havenbedrijven is heilig. In de plannen wordt aangestipt dat de Minervahaven op zijn vroegst na 2025 kan worden ontwikkeld.

Toch is Brugman op zoek naar een nieuwe plek. Niet vanwege de oprukkende stad - hoewel het onlangs ingevoerde betaald parkeren vervelend is voor de klant - maar gewoon omdat de zaken goed gaan. Net als de stad heeft de Amsterdamsche Fijnhouthandel meer ruimte nodig. En dan wel binnen de stadsgrenzen. Het blijft de Amsterdamsche Fijnhouthandel.

Lees ook deel I: Waar in Amsterdam kan nog gebouwd worden? [+]

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden