Plus Blikvangers

De meeste mensen zitten naast Ontmoetingsplaats

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme ­beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Dit keer: Ontmoetingsplaats.

Ontmoetingsplaats moest leiden tot meer begrip tussen buurtbewoners Beeld Carly Wollaert

Shinkichi Tajiri (1923-2009) werd in Los Angeles geboren als kind van Japanse immigranten. Hij had al vroeg ambities om kunstenaar te worden.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Tajiri in een kamp voor Amerikanen van Japanse afkomst geplaatst. Op zijn achttiende verjaardag was het Japanse bombardement op Pearl Harbor.

Cobrakunstenaars
Niet lang daarna meldde hij zich als vrijwilliger bij het leger. Tajiri vocht her en der in Europa en raakte gewond in Italië. Bij terugkomst werd hij allerminst als held ontvangen, zoals andere oorlogsveteranen, hij was en bleef een 'jap'.

Hij verhuisde naar Parijs en later naar Amsterdam. In 1949 ontmoette hij enkele Cobrakunstenaars en zijn werk was in hetzelfde jaar vertegenwoordigd op de grote Cobratentoonstelling in het Stedelijk Museum. De oorlog bleef altijd in zijn achterhoofd doorspoken.

Het ligt voor de hand dat Tajiri Ontmoetingsplaats ook maakte met idealistische motieven. Als mensen in een buurt met elkaar in gesprek gaan, ontstaat er hopelijk meer onderling begrip en uiteindelijk zelfs een betere samenleving.

Kindonvriendelijk
Des te ironisch dat de buurt aanvankelijk niet zo positief tegenover de komst van het kunstwerk stond. Volgens een informatiebord bij het werk vonden omwonenden het te duur en te kindonvriendelijk.

Tajiri ontwierp Ontmoetingsplaats in 1971, maar het werd pas in 1976 gerealiseerd. De idealen van de jaren zeventig waren mooi, maar hoe ligt het kunstwerk er nu bij?

Tijdens een zonnige dinsdagmiddag waren er genoeg mensen op straat, maar de meesten zaten toch op de conventionelere banken die naast de ontmoetingsplaats staan.

Dat kan ook met de locatie te maken hebben. De Ontmoetingsplaats van Tajiri ligt ingeklemd tussen een hoge en een lage flat en parkeerplaatsen. Aan de andere kant is het Buikslotermeerplein, met winkelcentrum Boven het Y. Wie hier rust zoekt, gaat even verderop zitten.

Ronde zitkuil
Aan de voet van het kunstwerk heeft Gerrie Zwaan al bijna 25 jaar een bloemenkraam. Jarenlang lag de plek er verwaarloosd bij, vertelt hij.

In het midden bevindt zich een ronde zitkuil, maar die werd door jongeren regelmatig gebruikt als vuurkorf. Ook andere delen waren zwartgeblakerd door fikkies. Een paar jaar geleden werd Ontmoetingsplaats door de gemeente gerenoveerd en sindsdien valt het mee met het vandalisme.

De bloemenverkoper zou liever een soort fonteintje voor de kleintjes midden op het kunstwerk zien, of iets anders. Hij denkt dat Ontmoetingsplaats elders meer tot zijn recht zou komen. "Als dit in het Vondelpark zou staan, zou het vol mensen zitten."

Bekijk het overzicht met alle blikvangers uit deze serie.

Ontmoetingsplaats

Sinds 1976
Kunstenaar Shinkichi Tajiri
Waar Breedveld/Buikslotermeerplein

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.