Schuim

De mede-influencers zijn vooral gefocust op hun mobieltje

Schuimverslaggever Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: Like My Brand Man.

Theatervormgever Ruud Lanfermeijer, komiek Howard Komproe, Remy Bonjasky ('3 maal K1-kampioen.' Huh?? 'Goede dekking, hè.') en advocaat Mark Teurlings (vlnr) Beeld Hans van der Beek

Ik ben een influencer, en niet zo'n kleintje ook. Zulke dingen verzin ik echt niet zelf, ik kan dat gewoon lezen: 'Friends of the Brands organiseert in samenwerking met JFK Magazine en de A'DAM Toren hét event voor de top 100 meest invloedrijke mannen uit de muziek en entertainment wereld en daar hoor jij bij.'

Ik wist dat niet. Ik wist ook niet dat ik blijkbaar ooit op een longlist stond en daarna de laatste honderd heb gehaald - en waarom precies in de eerste plaats. Wel jammer dat ik het mijn vader niet meer kan vertellen, een groot fan van James Last.

Ik meld me bij een meisje op rolschaatsen. "U zit in groep zeven." Ze verwijst me naar de balie voor meer informatie. Balie: "Close up bij groep zeven. En dan kloksgewijs met de groepen mee."

Groep zeven? Van de hoeveel ­eigenlijk? Ik vraag zulke zaken na. Ik blijk groep zeven van de tien. Dan ben je best een redelijke influencer, en niet zo'n droevige kantjeboord tien, of zo.

Baliemeisje: "Nee nee, we beginnen van onderaf te tellen!" Ik sluit niet uit dat ze een grapje maakt, maar vooralsnog ben ik hier nog mooi subtop ook.

Ik krijg een boodschappentassen mee, een zwarte. Die is voor alle producten in fashion, lifestyle, gadgets en verzorging. Het is er zo eentje waarvoor je bij Albert Heijn extra moet betalen en die erg handig is bij verhuizingen.

Ik wandel naar ballon zeven. Dit hele verhaal blijkt een soort speeddaten met bedrijven. De eerste is Cloozup, het Instagram voor idolen, noteer ik. Ze brengen idolen dichter bij de fans, met foto's hier en filmpjes daar. Ruud Gullit is hun ambassadeur.

Hans van der Beek Beeld Linda Stulic

Ik zie mijn mede-influencers fronsen, of ze eten een kipsateetje. Maar vooral zijn ze gefocust op hun mobieltje. In het normale leven is dat tijdens een presentatie best onbeleefd. Hier niet. Wie weet influencen ze ter plekke.

Veel van mijn top 100-kameraden zijn overigens elders invloed aan het uitoefenen, want als er hier vijftig zijn, is het veel. En nu ik er zo over nadenk: ik kreeg deze uitnodinging twee dagen geleden. Het zal toch niet dat ik hier ben bij gebrek aan heel, heel veel beter?

Ik kijk nog eens naar de gastenlijst (115 stuks). Demy de Zeeuw. Jörgen Raymann. Eddy Zoëy. Jack van Gelder. Geen spoor van. Hallo, zelfs Bastiaan van Schaik is er niet.

De volgende speeddate. Iets met Body & Fit en optrekken en smart-stroopwafels.

Bij stand drie ben ik al platgeluld, en nog zeven te gaan. Dat influencen is me toch wat te hard werken.

Wat Like My Brand Man
Waar A’DAM Toren, Overhoeksplein
Wie De top 100 influencers uit de muziek- en entertainmentwereld, en wie verder nog wilde komen
Wanneer Donderdag 8 september, vanaf 19.00 uur tot 22.30 uur

Drank en spijs ***
Sfeer **
Hans en John Heitinga en Remy Bonjasky. Influencers.

Nog meer collega-influencers: Job Smeltzer (dj La Fuente), modeontwerper Jan Boelo ('Janboel met een o.') en voetballer John Heitinga (vlnr) Beeld Hans van der Beek
Hein van Dam (witte rug), oud-hoofdredacteur van Esquire en nu influencer tussen automerken en bloggers, trekt zich toch maar mooi tien keer op (57 jaar) Beeld Hans van der Beek
Roel van der Krabben (m, Manify) in een jas van Spacelife, met telefoon in de capuchon. Naast hem Bart-Jan Brouwer (l, LXRY Magazine) en Onno Aerden (RTLZ) Beeld Hans van der Beek
David van den Noord (Vandennorth) wordt onder handen genomen door barbier Jan Heideman. Dat heeft met Tabac te maken Beeld Hans van der Beek
Even zoeken, maar er waren ook vrouwen: Shaima ­Boone, Kim Valk, Quita Ruijgrok, Dionne Schulf en Laura Reijling (vlnr), namens Friends of the Brands Beeld Hans van der Beek
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden