De Lampen: prijzen voor reclameland

De 'Oscars in de reclame' worden ze wel genoemd, en vrijdagavond kregen de gelukkigen ze uitgereikt in de Stadsschouwburg in Amsterdam: de Lampen. Grote winnaars waren Domino's Delivery Point (Indie), Stanislav (Kong) en Philips Cinema 21:9 (Tribal DDB). Ze kregen elk twee Gouden Lampen.

De uitreiking van de jaarlijkse prijzen voor reclame en vormgeving is een initiatief van de Art Directors Club Nederland (ADCN).
Een vakjury (zeven man) en ledenjury (tweehonderd man) delen in verschillende categorieën onafhankelijk van elkaar Zilveren Lampen uit. Twee keer zilver maakt één keer goud.

In 22 categorieën waren prijzen te vergeven. De jury mag meer dan één award per categorie uitdelen, maar ook besluiten dat in een bepaald genre niemand is die een Lamp verdient.
In totaal zijn dit jaar zes deelbekroningen, vijftien Zilveren Lampen en zeven Gouden Lampen uitgereikt. Een overzicht van de winnaars:

Dubbel Goud
Domino's Delivery Point van het Amsterdamse reclamebureau Indie heeft twee Gouden Lampen gewonnen: in de categorieën Actiemarketing en Buitenreclame. Voor de campagne zijn vorige zomer op stranden en in parken voordeuren geplaatst, waar de pizzabezorger een maaltijd 'thuis' kon komen afleveren.

Kong, een jong interactief themabureau dat onderdeel is van N=5, maakte voor de overheid de virale campagne Stanislav. Het filmpje, dat in categorieën Actiemarketing en Interactief een Gouden Lamp won en dat Hyvesleden aan elkaar konden doorsturen, laat jongeren zien wat ze kunnen doen om misbruik van persoonlijke gegevens op internet tegen te gaan.

Goud

Een Jezusverschijning in een KitKatreep nadat je er een hap van hebt genomen? Reclamebureau UbachsWisbrun/JWT uit Amsterdam bedacht het voor moederbedrijf Nestlé en heeft daarvoor een Gouden Lamp voor Actiemarketing gewonnen. Het stuurde vorig jaar een dag voor Pasen een e-mail met foto's van de bewuste reep naar twee nieuwssites, waarna de 'Jezus-KitKat' op ruim 150.000 sites belandde.

Zilver
Grafische vormgeving
- Zandsculptuur waarop het nieuwe Filmmuseum in Amsterdam Noord werd geprojecteerd. Bureau Wieden+Kennedy.
- 'Meer dan elf triljoen' in opdracht van Stichting Kinderpostzegels Nederland. Concept en Artdirection Christian Borstlap en Paul Postma.

Verpakkingen
- Strooiers, voor Verstegen Spices & Sauces. Bureau Millford Brand-id (2d), Flex/the innovationlab (3d).
- Mars messages. Bureau FHV?BBDO.

Interactief
- Ikea online catalogus. Bureau LEMZ.

Geïntegreerd
- Plakkies, in opdracht van KidsRight. Bureau FHV BBDO.
- Zodiac Race, in opdracht van Onitsuka Tiger. Bureau Amsterdam Worldwide.

Dagbladen
- Geschikt/ongeschikt, voor War Child. Bureau Doom&Dickson

Buitenreclame
- Goudvissenhotel op Schiphol Plaza, in opdracht van D-Reizen. Bureau Doom&Dickson.
- Fitness First, bankje in bushokje als weegschaal. Bureau N=5.
- Centraal Beheer Ongelukken. Bureau DDB.

Tv-commercials
- Held, in opdracht van BCC. Bureau DDB
- Domino's Bouwvakkers. Bureau Indie.
- Ziggo Leo/Georgina/ Jim. Bureau DDB.

Internetcommercials
- Walk in fridge 'Doe het zelf', in opdracht van Heineken Nederland. Bureau TBWA\NEBOKO.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden