Recensie

De komische meerwaarde compenseert de dramatische scènes van Birdman (****)

Negen Oscarnominaties is wat veel, maar door de combinatie van het goede camerawerk en acteurs die tegen elkaar opgewassen zijn, 'mogen Keaton, Norton en Lubezki met goud naar huis.'

Michael Keaton en Edward NortonBeeld ap

Twintig jaar geleden was Riggan Thomson een populaire filmster, die in drie stripverfilmingen als Birdman door het luchtruim raasde, maar de roem was vergankelijk. Op 62-jarige leeftijd snakt Thomson nog steeds naar erkenning.

Gevallen Hollywoodster
Als regisseur en hoofdrolspeler hoopt hij met zijn toneelbewerking van Raymond Carvers 'What we talk about when we talk about love' op Broadway te triomferen. Het is een hoogmoedige onderneming: een gevallen Hollywoodster die zich in een ijdele productie aan Carver vergrijpt: dat vraagt om moeilijkheden.

Birdman or (the unexpected virtue of ignorance) is de nieuwe film van Alejandro González Iñárritu, die met ­Babel, '21 grams' en 'Biutiful' drie films maakte die bijna onder hun eigen gewicht bezweken. Het door de regisseur met drie geestverwanten geschreven Birdman is speelser en lichtvoetiger in toonzetting en stijl, maar het ontbreekt de film niet aan hoogoplopend drama of bloed­serieuze cultuurkritiek.

Sublieme cameravoering
Dat laatste moet voor de schrijvers het uitgangspunt zijn geweest. Hun scenario plaatst Hollywood lijnrecht tegenover Broadway, zet escapisme op film af tegen realisme op het toneel en onderscheidt oppervlakkige roem van artistieke daadkracht. Het zijn interessante thema's, waarover veel zinnigs kan worden gezegd, maar Iñárritu brengt niets nieuws of opzienbarends te berde.

Dat is jammer, maar overkomelijk: wie Birdman ziet, krijgt nauwelijks gelegenheid om over de Hollywood- en toneelclichés na te denken. Met dank aan het voortreffelijke acteursensemble en de sublieme cameravoering van Emmanuel Lubezki oogt het leeuwendeel van de film als één enkele, ononderbroken opname, waarbij alle hoeken en gaten van het St. Jamestheater en de omgeving worden verkend.

Lubezki is een kei in dergelijk stuntwerk, dat hij eerder voor 'Gravity' en 'Children of men' uitvoerde. Iñárritu gebruikt het stijlmiddel om een week aan trammelant op en achter het toneel naadloos aan elkaar te rijgen, waardoor de kijker volledig wordt meegezogen in de ontberingen van Riggan Thomson, diens medewerkers en de gezins­leden die hij aan zijn carrière opofferde.

Komische meerwaarde
Het is geen toeval dat Michael Keaton de kar trekt: hij was Batman in Tim Burtons stripverfilmingen uit 1989 en 1992 en verlegde daarna zijn werkterrein om de luwte op te zoeken. Keaton is goed als Thomson, maar Edward Norton is beter als de Broadwaycoryfee die de filmster te hulp schiet.

Hun duel bezorgt Birdman een flinke komische meerwaarde en compenseert een handvol dramatische scènes die de film knarsend tot stilstand brengen. Negen Oscarnominaties is wat veel van het goede, maar Keaton, Norton en Lubezki mogen met goud naar huis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden