Plus

De klachten over Schiphol? Die blijven maar komen

Aanhoudende aandacht voor groei van Schiphol, de ruzie over Lelystad en de toekomst van de luchtvaart lijken te hebben bijgedragen aan de flinke toename van de klachten.

Het aantal klagers over vlieglawaai is het afgelopen jaar circa 40 procent gegroeid. Beeld Hollandse Hoogte

Het aantal vluchten op Schiphol steeg een half procent, maar het aantal klagers nam zo'n 40 procent toe. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van klachtendienst BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol). In totaal werden daar afgelopen 'gebruiksjaar' - van november tot november - 266.000 klachten ingediend.

Het lijkt erop dat de klachtenregen ook invloed ondervindt van de permanente aandacht voor luchtvaart, de groei van Schiphol en de discussie over de opening van Lelystad. Klachten over Schiphol kwamen zo ver als uit Appelscha en Nijverdal.

Tot voor kort was het voor omwonenden nauwelijks mogelijk een officieel tegengeluid te laten horen, behalve dan via de klachtendienst en met een aantal internetconsulten.

Donderdag bleek uit een peiling in opdracht van het kabinet dat 54 procent van de ondervraagden vindt dat Schiphol niet mag groeien of moet krimpen, 31 procent is wel voor groei. Die cijfers sluiten aan bij de resultaten van een internetconsultatie van de Omgevingsraad Schiphol, twee weken geleden.

Groeiadvies
Die raad, waarin overheid, luchtvaartsector en omwonenden het eens moeten worden over groei, dient daarover vandaag een - zo mogelijk eensluidend - advies aan het kabinet te geven.

Volgend jaar zullen zulke reacties er werkelijk toe doen. Vanaf 11 januari kan iedereen zes weken lang zijn zienswijze indienen over de toekomst van Lelystad Airport. Later in het jaar kunnen ook omwonenden van Schiphol meedoen aan inspraakprocedures over groei van de luchthaven. En luchtvaart staat hoog op de agenda bij de provinciale verkiezingen.

Tot dan kan de klachtenregen als indicatie dienen voor het ongenoegen. BAS kan die relatie echter 'bevestigen noch ontkennen'.

"Wij doen simpelweg geen onderzoek naar de motivatie van melders," zegt Sandro Broeke. "Het enige wat we weten is dat vrijwel alle klachten direct gebaseerd zijn op vliegbewegingen."

Bij het BAS nam het aantal meldingen over luchtvaartherrie in een bepaalde periode circa 40 procent toe tot bijna 83.000. Over specifieke lawaai­makers kwamen 183.000 klachten binnen, 31 procent meer dan in 2017.

Uit de voorlopige cijfers blijkt dat over vluchten vanaf de Zwanenburgbaan, waarvan de vliegroutes richting het noorden gaan, het aantal klagers is verdubbeld.

"We zien sinds april een toename van melders in alle gebieden," zegt Broeke. "Dat komt vooral door het mooie weer, dat vroeg begon en lang doorging."

Daarmee hangt samen dat de wind vooral uit het zuidwesten kwam, waardoor vliegtuigen veel vaker naar het noorden moesten starten en vanuit het noorden landden.

Noodonderhoud
Daardoor ontstond niet alleen meer hinder in Zwanenburg, Halfweg en Spaarndam, maar ook in Amsterdam, Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn. Als klap op de vuurpijl was de Polderbaan een week buiten gebruik voor noodonderhoud, waardoor ook 's nachts veel onverwachte hinder ontstond.

BAS komt dit voorjaar met definitieve cijfers, waar dubbele klachten en veelklagers uit zijn gehaald. De klachtendienst rekent er op dat het aantal melders na die aanpassing dit jaar ruim boven de 12.000 uitkomt, tegen 8450 vorig jaar.

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden