Plus

De Kernploeg wil meer onbekende musicals op de planken

De Kernploeg wil in Nederland onbekende Amerikaanse musicals zonder franje opvoeren - te beginnen met A New Brain. Ook grote acteurs zijn voor het initiatief te porren.

Freek Bartels en Christanne de Bruijn Beeld Neeltje Knaap

Een componist moet een zware, gevaarlijke hersenoperatie ondergaan. Hij is vooral gefrustreerd omdat er nog zoveel mooie liedjes in hem zitten die er misschien nooit meer uit zullen komen.

Het overkwam musicalcomponist William Finn, maker van Falsettos en Little Miss Sunshine. Nadat de hersenchirurg met succes zijn klus had geklaard, schreef Finn de autobiografische musical A New Brain, die in 1998 in New York in première ging en daar een paar jaar geleden een korte revival beleefde.

Erwin Aarts (40), voormalige musicalacteur en momenteel hoofd duty- en floormanagement bij het Utrechtse Beatrix Theater, heeft weliswaar nooit in het ziekenhuis gelegen voor een hersenoperatie, maar herkent die druk om nog van alles te moeten, omdat je omgeving dat van je verwacht. Als je die geestelijke last van je af weet te schudden, blijkt het leven veel eenvoudiger te zijn dan menigeen denkt. Daar kwam ook William Finn achter.

Verveloze ruimte
In Londen heeft Aarts in kleine, niet altijd even ordentelijke theatertjes veel kleinschalige remakes gezien van musicals die in New York met veel opsmuk waren gespeeld. Hij merkte dat de bijna kale uitvoering van deze musicals veel beter de kern raakte dan de Broadwaybombarie.

Daarom richtte hij De Kernploeg op, om veelal onbekende Amerikaanse musicals die Nederland nooit hebben bereikt, zonder franje op te voeren. Elke zomer een, te beginnen met A New Brain, van 14 tot en met 23 juli te zien in de Scheepsbouwloods op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord.

De naam Kernploeg betekent niet alleen dat het in de eerste plaats gaat om tekst en muziek, de kern van een musical, maar verwijst ook naar Jerome Kern, die gezien wordt als de eerste echte Amerikaanse musicalcomponist.

In het eerste deel van de twintigste eeuw schreef hij tientallen Broadwayproducties, waaronder Show Boat (samen met Oscar Hammerstein) uit 1927.

Het kostte Aarts weinig moeite om een eersteklas cast bij elkaar te krijgen, ook al kon hij spelers als Freek Bartels, Tony Neef, Eva Poppink en Lone van Roosendaal niet veel bieden.

Acht opvoeringen, tweehonderd bezoekers per keer - dat is samen ongeveer één avond Beatrix Theater - maar er lopen blijkbaar genoeg topartiesten rond die snakken naar kaal en kleinschalig, korte lijntjes tussen spelers en technici en producent, een vriendenclub, en vooral naar onbekende kwaliteit.

Musicalacteurs denken dan niet aan hun portemonnee of aan luxe kleedkamers. De loods, waar een blind paard geen schade kan aanrichten en die vooral voor dancefeesten werd gebruikt, is - zacht uitgedrukt - nogal basic. De tamelijk verveloze ruimte doet dienst als kleedkamer, artiestenfoyer en productiekantoor. De spelers zullen straks de wc met de bezoekers moeten delen. Tony Neef kwam binnen, keek rond en zei: "O, wat enig."

Loods in Noord
Ook voor Lone van Roosendaal was de locatie een belangrijke overweging om zich meteen bij Aarts aan te sluiten, toen ze gevraagd werd de enigszins hysterische moeder van de zieke componist (Freek Bartels) te spelen.

"Ik zat midden in de repetitie van Into the Woods. Ik heb eigenlijk maar met één oor naar de cd geluisterd. Het kon me niet eens zoveel schelen, want ik vond het initiatief leuk en heb meteen ja gezegd."

"Ik was 11 toen ik met mijn moeder naar het Festival of Fools ging in een loods in Amsterdam-Noord. De cirkel is rond nu ik daar zelf in een loods mag spelen. Daar hangt een undergroundsfeer die mij zeer aantrekt. De liefde voor het vak is hier aanwezig. Niet alles is gericht op marketing en pr en grote namen op het affiche die na verloop van tijd meestal door een understudy worden vervangen."

Aarts: "De musicalcrisis is wel achter de rug, maar de grote commerciële bedrijven richten zich vooral op veilige, bekende titels. Men durft nog geen risico's te nemen. Dat is jammer, maar ja, in de toneelwereld begint ook niemand te klagen als er weer een Angels in America wordt gebracht."

"Er is nu wel weer wat ruimte voor kleine, minder commerciële initiatieven. We hebben van Finn de gelegenheid gekregen om er een eigen productie van te maken. Zo hebben we het verhaal minder pathetisch gemaakt. Voor Amerikanen is zo'n sentimenteel verhaal aantrekkelijk, hier is het publiek nuchterder. Dat past ook beter in een rauwe, kale loods.'

De Kernploeg: A New Brain. 14 t/m 23/7, Scheepsbouwloods, NDSM-werf

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden