Plus

De jacht op illegale taxi's: 'Meneer, controle!'

In en rond Amsterdam rijden honderden taxi's illegaal rond, zegt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Een nacht op pad met de inspectie.

null Beeld anp
Beeld anp

De nacht is nog niet voorbij, maar op het politiebureau aan de James Wattstraat, bij Amsterdam Amstel, brandt maandagmorgen al licht.

Terwijl de meeste Nederlanders nog naar hun werk moeten, maken inspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport zich op voor een grote controleactie. Met vier teams zullen zij rond de hoofdstad en Schiphol speuren naar illegale taxi's, samen met politie, de Belastingdienst en het OM.

"De laatste tijd zien we een opmerkelijk aantal malafide taxibedrijven opduiken," vertelt Sikko Oosterhoff, coördinerend specialist inspecteur bij de ILT. "In het taxiregister staat dan een prachtig bedrijf, maar zodra we controleren zien we allerlei vreemde zaken. BV's gaan snel failliet, contracten met chauffeurs worden in schimmige cafeetjes getekend, loonstrookjes kunnen niet worden overlegd. Ondernemers lijken snel geld te willen verdienen, ten koste van onder anderen chauffeurs."

Blauw kenteken
Met een grootscheepse gecoördineerde actie proberen de diensten fraudeurs op te sporen. Inmiddels zijn zeker twintig bedrijven in kaart gebracht, die met gemiddeld twintig tot zeventig, soms honderd taxi's, rondrijden. Er rijden dus honderden taxi's illegaal rond.

"Waarschijnlijk zijn er meer. In Amsterdam en de rest van Nederland."

En dus rijden we even later in een politiebusje de A10 op, samen met een ILT-inspecteur en een agent. Na een kwartier houden we halt aan de Johan Huizingalaan, tegenover het Slotervaart ziekenhuis in Amsterdam-West.

"Hier is een mogelijk verdachte taxi gesignaleerd," zegt de ILT-inspecteur, wier naam niet vermeld mag worden. "Nu is het wachten op een blauw kenteken."

Het speuren doet de ILT middels een kentekenlijst met tientallen nummerborden. "Die kentekens hebben we via anonieme tips en eigen speurwerk in kaart gebracht," aldus haar collega, die brigadier is bij de Amsterdamse politie.

'Beladen'
Een kwartier later zijn er diverse taxi's gepasseerd, maar geen matcht met de nummers op de kentekenlijst. "Laten we naar Schiphol rijden, dat is vaak vruchtbare jachtgrond."

Dat blijkt correct. Als we na de A4 stilhouden op de route naar Schiphols kiss & ride strook, trekt het politiebusje na twee minuten ineens razendsnel op. Voor ons rijdt een zwarte Mercedes stationwagon, type C220 CDI. "Hij is beladen," zegt de agent tegen de inspecteur.

'Beladen' is jargon voor 'passagiers aan boord'. "We wachten altijd met controleren totdat de taxi leeg is. We willen mensen niet nodeloos schrik aanjagen."

Bij Vertrekhal 3 stappen de twee toeristen uit. Meteen komen ILT en politie in actie. Ze zetten het politiebusje naast de taxi en maken zich bekend. "Meneer, controle!" De taxichauffeur - een fris geknipte getinte jongeman met jeans, witte Adidas-sneakers en donkerblauwe jas - doet niet moeilijk.

Afgevoerd
De taxi blijkt zijn zaakjes niet op orde te hebben. "Ik kan de USB-poort van de boordcomputer niet vinden," zegt de brigadier. "Die moet er zijn, de wet verplicht bedrijven om driemaandelijks de gegevens van de Boordcomputer Taxi (BCT) uit te lezen. Zo kan het aantal ritten worden gecontroleerd en of de chauffeur zich aan de wettelijke rusttijden houdt."

En dus wordt de taxibestuurder verordonneerd het politiebusje te volgen, richting het politiebureau bij Amsterdam Amstel.

Op de James Wattstraat hebben andere teams inmiddels drie taxi's van de weg geplukt. Een zwarte Toyota Prius wordt in de garage onderzocht, op een oplegger staat een grijze Seat Ibiza stationwagon klaar om afgevoerd te worden.

Medewerkers in hesjes van de ILT, Belastingdienst en het Amsterdamse politieteam van de Dienst Infra ondervragen de chauffeurs. De inspecteur wil weten hoe lang de bestuurder van de Mercedes C220 taxi rijdt, waar hij zijn contract tekende, wie zijn contactpersonen zijn. "Hij claimt zijn contract in Eindhoven te hebben getekend en rijdt maar pas."

Aan het eind van de ochtend is ILT-inspecteur Sikko Oosterhoff slechts een beetje wijzer. "Zo ver we nu weten heeft de onderneming waar deze chauffeur voor werkt 39 voertuigen rondrijden."

Ketenbeslaghuis
De eigenaar is voorlopig niet gevonden. "We hebben enkel een postadres." Het is de moeilijkheid van deze nieuwe fraude. "Bij een normaal taxibedrijf kan ik alles controleren: administratie, loonstrookjes, rusttijden. Hier allemaal niet."

Het probleem met de taxibranche is dat een nieuw bedrijf snel opgericht is, zegt coördinator Mines van Wijk, taxi-expert van de politie Amsterdam. "Voor 1.500 euro kun je een vergunning krijgen en in het register komen."

Aan het eind van de ochtend mag de chauffeur gaan. Hij haalt zijn bezittingen uit de taxi en stopt enkele blikjes Red Bull in de door de politie aangereikte afvalzak. Daarna wandelt hij richting station Amstel. Zijn auto is dan al op weg naar het ketenbeslaghuis in Amsterdam-West.

Hoewel ILT en Openbaar Ministerie vooral speuren naar de grote vissen, krijgt de actie ook voor de jonge chauffeur een staartje. "Hem wacht vervolging door het OM. Hoewel zijn papieren oké zijn, rijdt hij onder illegale vlag."

Lees ook: Nieuwe taxifraude: honderden illegale taxi's in en rond de stad

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden