Plus

De herwaardering van de mode-illustratie

Mede dankzij Instagram worden ambachtelijke mode-illustraties weer op waarde geschat. Gucci's Alessandro Michele zette @unskilledworker op de kaart, Dries van Noten deed hetzelfde met @buttonfruit, en sinds Beyoncé fan is, is het werk van @drawbertson niet aan te slepen.

Illustratie van Helen DownieBeeld Helen Downie (@unskilledworker)

Kunstenaar Gill Button voorzag met de hand alle 1200 invitaties voor de Dries Van Notenshow voor winter 2016 van haar dromerige, sferische waterverftekeningen. De Belgische ontwerper had haar werk ontdekt op sociale media. Omdat de sfeer ervan perfect paste bij zijn op Marchesa Luisa Casati geïnspireerde collectie, greep hij de telefoon.

Button, afgestudeerd aan de Londense Kingston University in 1995, maakte dertien grote werken voor Van Notens showroom in Antwerpen; make-up artist Peter Philips liet zich op zijn beurt door haar tekeningen inspireren voor de make-up van de modellen in de show. Niemand in modeland die inmiddels niet weet wie Button is, net als 75.000 volgers op Instagram.

Autodidact
Het verhaal achter Unskilled Worker is van hetzelfde laken een pak, al is haar stijl compleet verschillend. De Britse Helen Downie is autodidact. Zes jaar geleden kreeg ze borstkanker. Om de chemoperiodes door te komen, begon ze te tekenen.

Op een dag, zo'n twee jaar geleden, wilde ze een 'slechte' tekening verscheuren, maar ze zette er eerst een foto van op Instagram. Tot haar verbazing zag ze dat het werk er daar wel fantastisch uitzag. Sindsdien tekent ze alleen nog op het vierkante formaat en plaatst ze haar rijke, barokke werk op Instagram.

The New York Times noemde haar stijl 'haunting', met hier en daar een hint Alex Katz, Elizabeth Peyton, Francesco Clemente, ja zelfs een sprankje Egon Schiele en Sex Pistols. Geen kattenpis, zeg maar.

Het effect
Alessandro Michele, de creative director van Gucci, gaf haar een stoel vooraan bij zijn show, resultaat: 230.000 volgers en een verkoopagent.
"Ik herken niet meteen enorme kwaliteiten in vorm, anatomie en stofuitdrukking, het gaat vooral om het effect," zegt Piet Paris, sinds zijn afstuderen in 1988 aan de Arnhemse kunstacademie Artez mode-illustrator.

"Haar werk sluit één op één aan op de wereld van Gucci, een wereld van gekkigheid, overdaad en verkleden. Geweldig hoor. Zelf ben ik van het weglaten en enorm vormgevoelig. Ik zou bij een Guccitekening eerder de boel editen, net zo lang doorgaan met het weglaten van details tot ik de essentie in de tekening te pakken heb. Bijvoorbeeld het silhouet van het vrouwenpak, daar zit namelijk een hele vreemde vorm in, de taille zit op een andere plek, echt vernieuwend."

Kleurgroep
Het werk van de Canadese, zelfbenoemde art-school failure Donald Robertson (@drawbertson, 181.000 volgers) vindt Paris geweldig. "Lekker grof en wild, hij gebruikt van alles, acrylverf, stickers, spraypaint, ducttape, een tikkeltje Andy Warhol."

"Een line-up van modellen, allen in hetzelfde silhouet, is typisch zijn ding; daarmee voegt hij iets toe wat een fotograaf niet kan. Je kunt er een kleurgroep mee laten zien, of een actueel dessin of patroon, een interpretatie van iets wat hij heeft gezien."

"Een fysieke recensie: een kunstenaar die het werk van een andere kunstenaar analyseert en daar zijn plasje over doet." Een tekening van Robertson kost tussen 4000 en 12.000 dollar. Actrice Lupita Nyongo en Beyoncé zijn fan.

Illustratie van Piet ParisBeeld Piet Paris (@pietparisfashion)

Paris is zelf ook van de ambachtelijke tekening en het betere knip- en plakwerk. Hij volgde veel lessen in modeltekenen en heeft een encyclopedie aan stoffenkennis in zijn hoofd. Dat is te zien in de structuren in zijn werk, gebruikmakend van alle klassieke tekenmaterialen, van pastel tot acryl- en plakkaatverf, spuitbussen en stiften.

Steeds primitiever
Voor het trekken van cirkels gebruikt hij een koffiekopje. "Dat vind ik nog het leukste van alles, dat mijn werk steeds primitiever wordt." Een stukje papierkant, normaal gesproken gebruikt om onder gebakjes te leggen, wordt bij Paris een lasercut leren rok van McQueen.

"Voor klanten heeft handwerk weer echt een meerwaarde, merk ik, een braampje, een miniem splintertje aan de rand van het papier als gevolg van snijden, laat ik daarom zitten."

Onlangs maakte Paris een animatiefilm voor het Viktor & Rolfparfum Bonbon, werkte hij voor de Holland Herald, de Japanse Vogue, en de Nederlandse Harper's Bazaar, waarvan hij creative director is.

Illustratie Donald RobertsonBeeld Donald Robertson (@drawbertson)

De Britse journalist Tony Glenville, tevens creative director van het London College of Fashion, interviewde 28 illustratoren, onder wie Paris, voor zijn boek New Icons of Fashion Illustration. Wat is zijn verklaring voor de renaissance van de mode-illustratie?

Herwaardering
"Er ligt een herwaardering van handwerk en vakmanschap aan ten grondslag. New Yorker Richard Haines kan backstage bijvoorbeeld in één minuut een model tekenen op een stuk krant en everybody gets it. Een illustratie geeft vaak een scherpere weergave van wat er gaande is dan de geposeerde en bewerkte beelden van modeshoots.

Daarbij is het werk van een illustrator altijd zoveel meer geweest dan alleen tekenen. Zo werkte Julie Verhoeven met H&M aan de interieurcollectie, Dior voor een pop-upstore met Mats Gustafson en Prada met Jeanne Detallante voor murals op de showlocatie, waarvan details op kledingstukken verschenen."

Bij Gallery Gray in Londen was onlangs een expositie met o.a. werk van held René Gruau (1909-2004, jarenlang vaste tekenaar van Dior). Glenville: "The sales were amazing. Het verzamelen van mode-illustraties en de prijs ervan heeft zich de laatste tien jaar enorm ontwikkeld."

Iconen

Het boek New Icons of Fashion Illustration van Tony Glenville geeft een fijn overzicht van de diversiteit onder illustratoren. Een van de helden van nu is Richard Haines. Zijn tekeningen ademen de snelheid van de stad waar hij woont, New York. Op het eerste gezicht vluchtige potloodschetsen, maar schijn bedriegt: alles in zijn tekeningen klopt anatomisch.

Southside With YouBeeld MIRAMAX

Michelle in Versace

Michelle Obama kan wat mij betreft niet meer stuk, sinds ze het aandurfde in een avondjurk van Versace te verschijnen tijdens haar laatste staatsbanket. In de speelfilm Southside With You (Richard Tanne) zijn we getuige van de eerste date van Michelle en Barack in 1989. Daar ziet ze er ook al geweldig uit. Dit weekeinde in Het Ketelhuis te zien op het Da Bounce Urban Film Festival.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden