De flagshipstore rukt op in Amsterdam

Op en om de Dam opent de ene na de andere flagshipstore: grote winkels waar de merkbeleving voorop staat. In een tijd waarin we steeds meer kopen op internet, moeten fysieke winkels vooral meer toevoegen aan de merkbeleving. Amsterdam krijgt er steeds meer.

Vlaggenschipwinkel van G-Star in de P.C. Hooftstraat.Beeld Mats van Soolingen

Forever 21 opende onlangs een flagshipstore op het Rokin, in het Magna Plaza is vorige maand één van Sissy-Boy geopend. H&M heeft er al eentje op de Dam, maar krijgt er nog één op het Rokin, in het oude pand van Maison de Bonneterie. Ook merken als Dr. Martens, Hugo Boss en Men at Work hebben een flagshipstore in de binnenstad.

Flagshipstores zijn vaak de grootste, mooiste en compleetste winkels van een merk. 'Het is uit Engeland komen overwaaien,' zegt hoogleraar retail marketing Laurens Sloot. 'Supermarkten van Tesco openden daar flagshipstores, waarin ze nieuwe winkelconcepten konden testen op hun klanten. Iets kan nog zo'n goed idee zijn, maar of het werkt merk je pas in het echt.'

De flagshipstore is ook een reactie op de niet te stuiten opmars van het online winkelen. Sloot: 'Er valt wat voor te zeggen, een winkel als visitekaartje. In een fysieke winkel kun je al je vijf zintuigen gebruiken, op internet is dat minder. Maar het kan niet zo zijn dat zo'n flagshipstore alleen als brand statement geldt. Je moet het ook koppelen aan verkoop. Als je er per jaar een paar ton verlies op draait, kun je sluiten. En een winkel die dichtgaat, is alleen maar anti-reclame.'


Lees vandaag (14-10) meer in Het Parool: 'De flagshipstore, de mooiste van de vloot'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden