Column

De façade van de blauwpetten die karige koffiehuisjes in West bestormden

Beeld Floris Lok

Vorige week zaterdag zette de Amsterdamse politie een grootscheepse actie op. Zwarte busjes, snelle sportwagens met sirenes, zwaarbewapende commando-achtige agenten die lichtvoetig uit de busjes sprongen met aangelijnde, agressieve honden. Een cordon van politiepaarden moest het ontsnappen van criminelen onmogelijk maken.

Drie karige koffiehuisjes in West werden bestormd. Er werden mensen geblinddoekt en gearresteerd. Het zag er allemaal heel spectaculair uit.
Ik zag het voor me, hoe de oude, onschuldige Turkse mannen van hun stoel vielen tijdens het kaarten.

Met veel bombarie deelde de politie de resultaten van de actie via haar Twitteraccount met de wereld. Iedere krant pakte er vervolgens groots mee uit. En wie de kranten niet heeft gelezen, heeft het ongetwijfeld voorbij zien komen op het NOS Journaal. Miljoenen mensen waren op de hoogte van het optreden - dat was ook de enige bedoeling van de actie.
De invallen zouden onderdeel zijn van de aanpak tegen de aanhoudende liquidaties.

Het Openbaar Ministerie, gemeente Amsterdam, Defensie, douane, Inspectie SZW én de eeuwig trappelende Belastingdienst waren van de partij - iedereen wilde een stuk van de taart, al was het een kruimel.
Zestien personen werden aangehouden. Twee personen voor illegaal gokken, één persoon was in het bezit van cocaïne en de rest had geen identiteitsbewijs bij zich. Futiele, strafbare feiten. Amsterdamse scholieren hebben meer op hun kerfstok.

Met dit soort ingenieuze invallen proberen politie en justitie dus het criminele milieu te verstoren. Alsof die moordenaars daar in een rokerige ruimte zitten te pokeren tot iemand ze een naam influistert en een foto laat zien. Waarna ze het gereedschap uit de kelder tevoorschijn halen, afstoffen en op jacht gaan.

In die koffietentjes zitten opa's die naar slechte Turkse televisieseries kijken en tieren over de gestegen tomatenprijzen in hun geboortedorp. Nog nooit zo'n prachtige pr-stunt gezien met zo'n rampzalig resultaat.
Nog nooit zo'n prachtige pr-stunt gezien die zo verdomd snel in de kiem werd gesmoord. Want 48 uur later werd de succesvolle politieactie beantwoord met geweerschoten. De moordenaars hadden het nieuws zeker op de voet gevolgd en hebben waarschijnlijk 47 uur in een deuk gelegen totdat ze een beetje bijkwamen en overgingen tot actie. Voor iedere organisatie die meedeed aan de actie, meldde zich een moordenaar. En om het helemaal af te maken, kozen ze een woonwijkje uit tussen twee basisscholen tijdens de pauze.

Een beetje Amsterdammer had de façade van de blauwpetten wel door.
Voor de promotie van mijn tweede boek zoek ik een pr-bureau dat een beetje handig is met sociale media. Mijn uitgever doet zijn best. Maar als de politie zich ook zou ontfermen over de publiciteit, wordt mijn tweede roman geheid een bestseller.

Niemand kan prachtiger pr creëren dan de politie.


Wil je reageren op deze column? Dat kan! Scroll (een beetje) naar beneden om een reactie te plaatsen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden