De eindeloze machtsstrijd over een fietstunnel

Verkeerswethouder Eric Wiebes en museumdirecteur Wim Pijbes vochten een bittere strijd uit over het fietstunneltje onder het Rijksmuseum. De spanningen liepen hoog op, zo blijkt uit een reconstructie van Het Parool.

Beeld anp

De groeten, denkt Wim Pijbes. Hij trekt zijn handen ervan af. Het is begin mei 2013 en de directeur van het Rijksmuseum kan maar moeilijk genieten van de heropening, de jubelende kritieken en de massale bezoekersstroom sinds 13 april. De eindeloze discussie over het fietspad door de passage van het gebouw leidt hem af.

Veilig
Het is een kwestie van dagen voordat fietsers door de passage mogen. Pijbes voelt weinig behoefte na te denken hoe zij veilig de rijen wachtenden gaan passeren. De gemeente moest toch zo nodig dat fietspad?

Pijbes' strijdmakkers van stadsdeel Zuid buigen het hoofd nog niet voor verkeerswethouder Eric Wiebes, die met een besluit van de gemeenteraad in de hand heeft verordonneerd dat het fietspad op 13 mei opengaat. Het stadsdeel is wegbeheerder en eist dat eerst de veiligheid in orde is.

'Weeffout'
De discussie over de passage is bijna zo oud als het Rijksmuseum zelf. Al in 1924 pleitte de directeur voor afsluiting. In 2000 kreeg hij bijval van toenmalig staatssecretaris van Cultuur Rick van der Ploeg, die de naderende renovatie wilde aangrijpen voor herstel van 'een oude weeffout: een museum doorsneden door een verkeersader'. Ook de jury die in 2001 bepaalde welke architect de opdracht kreeg, deed de aanbeveling fietsers te weren.

Toch zou uiteindelijk alles bij het oude blijven. Tot frustratie van opeenvolgende rijksbouwmeesters, zoals Liesbeth van der Pol: 'Je kunt je zelfs afvragen of Pierre Cuypers wel zo'n goede architect was om één gebouw te maken met een dubbele entree. Is het nu een museum of een poort?'

Machtsstrijd
Die vraag hangt ook in het voorjaar van 2013 boven de markt, als de renovatie klaar is, maar het fietspad nog is afgesloten. Op 7 mei bepaalt het stadsdeel buiten Wiebes om dat fietsers straks alleen 's avonds en 's nachts welkom zijn - geheel volgens de wens van Pijbes. Het is de zoveelste zet in een schijnbaar eindeloze machtsstrijd.

Voor Wiebes is dan de maat vol, vertellen betrokkenen. Als het museum en het stadsdeel niets doen, regelt hij het zelf wel, laat hij in kleine kring weten. Hij laat op Schiphol afzetlint en 180 palen halen om de rijen wachtenden in de passage een plek te geven en regelt toezichthouders van heinde en verre. Ze worden gewaarschuwd voor het in scène zetten van een ongeluk door de antifietslobby, om te bewijzen dat het te gevaarlijk is. Wiebes smeedt ook een plan voor het geval het stadsdeel medewerking blijft weigeren. In overleg met juristen bereidt hij een noodmaatregel voor waarmee hij het stadsdeel kan overrulen.

Lees vandaag (21-12) in Het Parool de reconstructie van een machtsstrijd: 'Het fietsende plebs versus de elite van Wim Pijbes

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden