De dokter pikt het niet langer

Een huisarts in Amsterdam. Foto ANP Beeld
Een huisarts in Amsterdam. Foto ANP

AMSTERDAM - De huisartsen in Amsterdam verzetten zich tegen de bezuinigingsmaatregelen. Vanaf 1 januari komen ze in actie en verwijzen ze de patiënt bij een herhalingsrecept terug naar de specialist.

De beroepsgroep voelt zich onredelijk zwaar gepakt, zegt Bart Meijman, voorzitter van de Huisartsenkring Amsterdam. ''Wanneer je kijkt naar de verdeling van de kosten binnen de gezondheidszorg, vergt de huisartsenzorg slechts vijf procent van het budget. De overige 95 procent gaat naar de ziekenhuizen en specialisten.

Daar staat tegenover dat 95 procent van de klachten in de eerste lijn wordt opgelost, tegenover vijf procent in de tweede lijn. Om te zorgen dat die kosten van de tweedelijnszorg niet verder uit de hand lopen, moet je de huisartsenzorg op peil houden. Klink legt echter twintig procent van zijn begrotingsprobleem op ons bordje.''

De minister wil zestig miljoen inhouden op het inschrijftarief, zegt Meijman. ''Een huisarts krijgt per patiënt een tarief van rond de zestig euro per jaar. Daarnaast declareren we voor bijvoorbeeld een consult over buikpijn negen euro.''

De huisarts is in zekere zin de portier voor ziekenhuis en specialistenhulp. Hij bepaalt of een patiënt doorgestuurd moet worden of niet. Meijman: ''Als ik die patiënt met buikpijn doorstuur naar het ziekenhuis voor een foto van zijn dikke darm, wordt daar het tarief voor een diagnose-behandelcombinatie gerekend en zit je zo op driehonderd euro. Zegt die specialist, ik stuur je door naar de uroloog want de pijn wordt veroorzaakt door een blaasprobleem, dan zit je al gauw op weer zo'n bedrag.''

Slechter functioneren van de huisartsenzorg zal de minister goudgeld kosten, redeneert Meijman. En dus wordt uiteindelijk ook de patiënt de dupe, want de premie van de zorgverzekering zal weer omhoog gaan.

Hij wil maar zeggen dat een goede huisarts voor het in de hand houden van de kosten onmisbaar is. Zijn werk is ook beter voor het gezondheidsgevoel van de patiënt. ''Het is prettiger in de eerstelijnszorg goed geholpen te worden dan in het ziekenhuis te belanden. Een huisarts kent de patiënt en diens achtergrond. Specialisten doen prachtig werk, maar je moet ze alleen voor de juiste reden inschakelen. De specialist kijkt vooral naar de kwaal. En hoe meer specialisten er in een ziekenhuis aan te pas komen, hoe sneller de patiënt 'medicaliseert'.''

Toen Meijman twintig jaar geleden in de praktijk stapte van een collega in Osdorp, hadden ze samen drieduizend patiënten. ''We hadden toen alleen 's ochtends een doktersassistente. Nu zijn we met drie huisartsen en hebben we zevenduizend patiënten. We hebben op parttime basis vijf assistentes, twee verpleegkundigen en een praktijkondersteuner.'' De laatste is er speciaal voor de terugkerende hulp aan patiënten met chronische ziektes, zoals hart- en vaatziektes, diabetes, astma en andere longziektes waarvan een groot deel vroeger in het ziekenhuis werd behandeld. ''We zijn dus een klein medisch centrum geworden en de hele dag telefonisch bereikbaar. Dat is een ontwikkeling die in de hele eerstelijnszorg is ingezet.''

Dat is ook nodig doordat patiënten makkelijker dan vroeger naar de dokter stappen. ''We kunnen technisch ook veel meer, van het maken van een ECG tot longonderzoek.'' Goede huisartsenzorg voorkomt dus dure specialistenzorg en levert kwaliteit dicht bij huis. Meijman zegt te vrezen dat niet alleen de prijs stijgt, maar dat daarnaast de kwaliteit en de service van de huisartsenzorg bedreigd worden wanneer Klink zijn plannen doorzet. (FRANS BOSMAN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden