Plus

'De commercie heeft te veel ruimte ingepikt in Amsterdam'

De toeristische branche moet aan banden. Stadsdeel Centrum pakt in de laatste anderhalf jaar voor de verkiezingen de wildgroei op straat aan.

Touringcars in AmsterdamBeeld Floris Lok

Hij is er dus niet om andermans problemen op te lossen. Boudewijn Oranje, bestuurder van stadsdeel Centrum, zegt het wel drie keer. Hij wil er zijn voor bewoners en ondernemers. Maar niet voor de op toeristen gerichte ondernemers die schaarse openbare ruimte opsouperen. "Ik heb daar echt geen zin in."

U wil touringcars weren van de drukke plekken, bestaat dan niet het gevaar dat er toeristen zullen wegblijven?
"Als bezoekers niet meer komen, als busbedrijven zich gaan richten op andere steden, dan is dat maar zo. De fietsverhuurders bijvoorbeeld, die de hele stoep voor hun bedrijf volplempen met huurfietsen, die moeten hun handel binnen zetten. Daar hebben ze in veel gevallen de ruimte niet voor, maar dat is niet mijn probleem. De stoepen moeten begaanbaar blijven."

Waar moeten die touringcars dan heen?
"Er is ruimte bij de De Ruyterkade waar nu riviercruises aanmeren. Maar ook bij de Passagiersterminal en het busstation achter CS. Op termijn, als de NZ-lijn gaat rijden, zie ik ook niet in waarom touringcars reizigers niet zouden kunnen laten uitstappen in Noord bijvoorbeeld. We moeten gewoon af van die grote bussen in onze binnenstad, daar is het simpelweg te druk voor."

De problemen spelen al langer, kon u niet eerder in actie komen?
"Het beleid zoals we dat hebben gevoerd, functioneert wel, maar niet op de extreem drukke plekken. In de Jordaan zijn weinig problemen, op de Wallen moeten we strenger worden. Daarom moeten we het beleid dus aanpassen. Er is de afgelopen jaren te veel ruimte ingepikt voor particuliere, commerciële doeleinden. Maar daar is die ruimte natuurlijk niet voor."

Maar had dat niet eerder gekund?
"We kunnen als stadsdeel niet overal zijn, we moeten mensen inzetten op plekken waar veel overlast wordt ervaren. Illegale vakantieverhuur roept veel weerstand op onder bewoners."

"Maar kijk naar de Wallen, daar hebben we tijdens het laatste Amsterdam Dance Event nul meldingen van illegale vakantieverhuur ontvangen via onze hotline. Núl! Dat moet echt beter, want we hebben de steun van bewoners en ondernemers echt nodig om ons werk goed te kunnen doen."

U wil ook een schonere binnenstad.
"Meer mensen en meer en grotere vuilnisbakken. En we gaan anders werken dan we nu doen, moeten flexibeler zijn. De problemen gaan worden aangepakt waar ze zich voordoen. Want het is duidelijk: we zakken in dat opzicht helemaal door de bodem."

"Nu is het nog zo dat op gezette tijden een auto van de stadsreiniging langskomt, maar het kan zijn dat er tussendoor veel vuil op straat terecht is gekomen. Daarvoor gaan we om te beginnen op de Wallen gebiedsgericht werken: vaste teams die door goede banden met de buurt snel en efficiënt kunnen worden ingezet."

Er rijdt veel zwaar vrachtverkeer door de binnenstad.
"Veel te veel. Straten worden aan stukken gereden. De Warmoesstraat, die is op veel plaatsen kapot. Tussen dat vrachtverkeer zitten trouwens ook veel gemeenteauto's, dat moet ik erkennen. Maar er zíjn regels: voertuigen zwaarder dan 7,5 ton mogen alleen met ontheffing. We zijn daar te makkelijk in geweest. Dat wordt aangetrokken. Een ontheffing moet de uitzondering zijn, niet de regel."

Boudewijn ­Oranje, D66-bestuurder van bestuurscommissie CentrumBeeld -
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden