De boor maakt zijn eerste omwentelingen

Illustratie van de boor. Beeld: Het Parool

AMSTERDAM - De boor voor de tunnel van de Noord/Zuidlijn draait. De stroom staat aan. Dat betekent dat de tunnelboormachine van 83 meter, Gravin genaamd, haar eerste krassen maakt op de 1,20 meter dikke startschacht aan het Natte Damrak.

Dit heeft een woordvoerder van de Dienst Noord/Zuidlijn vanmiddag rond half vijf bevestigd. Het gaat om de eerste trage omwentelingen. Het kan zijn dat daarna de boor, vanwege de gebruikelijke complicaties bij het 'indraaien', weer even tijdelijk wordt stilgezet.

De 'lancering' van de boor is daarmee een feit. Dit is het zogeheten 'go-moment' waarop de tunnelbouwers jaren hebben gewacht. Het moment waarop de 'Schildfahrer', de piloot die het boorschild bestuurt, in de cockpit - een metale bouwkeet met instrumenten op de boor - aan een klein zwart knopje draait. Daarmee regelt hij de snelheid en zet hij het graafwiel in beweging.

Dit alles gebeurde op aanwijzingen van de Schicht-ingenieur, de ploeg-ingenieur, de baas op de machine. Die bepaalt de instellingen van de instrumenten. Die geeft de 'Bohrmeister', de voorman, weer door aan het tienkoppige boorteam.

De boor is enkele dagen bezig om zich een weg door het beton te banen. Pas dan komt de machine in de bevroren grond en klei terecht. De Grande Dame van 83 meter, zal dan volgende week langzaam meer vaart kunnen maken, en in de buurt van huizen komen.

Het is inmiddels bijna een week na de feestelijke inzegening van Gravin, de eerste boor, de S268, waarmee weken is proefgedraaid. En nu is ook de' final count down' voor de start van het tunnelboorproces voor de Noord/Zuidlijn, dat het best bewaarde geheim van de Stopera leek, achter de rug.

Rond het Centraal Station is momenteel, anders dan bij de lancering van een raket, niets van opwinding te merken.

Het personeel van de tunnelbouwers loopt rustig in en uit. Af en toe staat een personeelslid vanaf het kantoor op de bovenverdieping van de Prins Hendrikkade 48, met uitzicht op de startschacht van de tunnelboormachine, naar de boor te kijken.

Links zijn de boten zichtbaar waarmee materiaal voor de tunnel vanaf het Natte Damrak wordt aangevoerd. Rechts staat de bouwput met een sillo waar mortel wordt gemaakt. Dat wordt later tussen de afgebouwde tunnelwand en het geboorde gat gespoten om verzakkingen te voorkomen. Bij de startschacht lopen mensen heen en weer, een route die ook de 'boorders' de bemanning van de tunnelboormachine elke twaalf uur volgen als zij elkaar in ploegendiensten aflossen. Het grote werk is begonnen. (TON DAMEN)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden