De Bijenkorf: van fourniturenwinkel tot warenhuis

De buit is binnen op de Drie Dwaze Dagen. Foto ANP Beeld anp
De buit is binnen op de Drie Dwaze Dagen. Foto ANPBeeld anp

AMSTERDAM - Warenhuis de Bijenkorf heeft een nieuwe eigenaar. De 140-jarige keten begon klein, maar geniet anno 2010 grote bekendheid met de Drie Dwaze Dagen.

In 1870 opende Simon Philip Goudsmit het Magazijn de Bijenkorf, een kleine fourniturenwinkel aan de Amsterdamse Nieuwendijk 132. In zijn lange bestaan is het warenhuis inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevende keten met 4100 medewerkers en vestigingen in vrijwel alle grote steden in Nederland.

Na de dood van Simon neemt zijn neef Arthur Isaac het roer over, die al snel verschillende panden aan de Nieuwendijk opkoopt en zo de winkel uitbreidt. In 1912 verhuist de winkel naar de Dam. In eerste instantie bedoeld als een tijdelijke verhuizing, maar als de omzet op deze locatie al snel vervijfvoudigt, blijft Magazijn de Bijenkorf hier zitten. Financiers zien echter weinig in de speciaalzaak en dus verandert de fourniturenwinkel in een warenhuis.

Een tweede vestiging wordt in 1926 geopend in Den Haag en in datzelfde jaar wordt dochtermaatschappij HEMA opgericht (Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam). De eerste HEMA opent in de Amsterdamse Kalverstraat de deuren. Zo worden niet alleen de hogere inkomens bereikt, maar ook de financieel minderen. In de loop van tijd opent De Bijenkorf meer vestigingen en ontwikkelt HEMA zich als een volwaardige keten. In 1966 wordt het overkoepelende orgaan Bijenkorf Beheer opgericht en bij het honderdjarige bestaan krijgt het concern het predikaat 'Koninklijke' (KBB).

KBB fuseert in 1999 met het moederbedrijf van de Vroom & Dreesman-winkels (Vendex) en gaat de groep als Vendex/KBB door het leven. Het doel van het warenhuisconcern is de internationale concurrentie tegenwicht te bieden. Andere winkelketens die eronder vielen waren onder meer Dixons en Perry Sport. In 2004 wordt Vendex/KBB overgenomen door investeerders waaronder het Amerikaanse Kohlberg Kravis Roberts en het Nederlandse AlpInvest, die de groep in 2006 omdopen tot Maxeda.

De Bijenkorf, dat graag naar buiten treedt als 'stijlvol' en 'toonaangevend' warenhuis, is bij het grote publiek vooral bekend van de Drie Dwaze Dagen. Sinds 1984 kan er ongegeneerd in bakken met koopjes worden gegraaid. Anno 2010 zijn er twaalf vestigingen door heel Nederland en er werken circa 4.100 medewerkers. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden