Plus

De Bijenkorf geeft plek aan luxe hoofddoek van Amstelveense

De Bijenkorf richt zijn pijlen al langer op het hogere segment. Daar komt als het aan ontwerpster Loubna Sadoq ligt een nieuwe clientèle bij: modebewuste moslima's.

Loubna Sadoq wier hoofddoeken sinds kort bij De Bijenkorf in Amstelveen te koop zijn Beeld Marijke Stroucken

Sinds maandag kunnen zij hun bedekkende hoofdmode kopen bij het Amstelveense filiaal van het luxueuze warenhuis.

Te midden van de horloges en de sieraden hangt een rek van zwarte buizen aan het plafond. Daaroverheen zijn de kleurrijke sjaals van Sadoq Muslimah Fashion Wear gedrapeerd.

Het winkelend publiek is van divers pluimage en dat is te merken aan de non-verbale reacties. Terwijl een oudere vrouw verbaasd haar wenkbrauwen optrekt, blijven een moeder en dochter plots staan. Op hun gezicht verschijnt een brede glimlach.

De gefortuneerde moslima kan haar hart ophalen in de nieuwe 'shop-in-shop' in de Bijenkorf.

In het teken van de A She Story-campagne schreef de Bijenkorf een wedstrijd voor lokale vrouwelijke ondernemers uit. Daarbij kwam de Amstelveense Loubna Sadoq in haar eigen filiaal als winnaar uit de bus.

Feministes
Voor Sadoq is het offline verkooppunt de kroon op het online imperium dat ze de afgelopen drie jaar opbouwde. Via haar webshop voorziet ze al moslima's uit Nederland, Amerika, het Verenigd Koninkrijk, het Midden-Oosten en sinds kort ook Rusland van hoofdmode.

In elk land dragen vrouwen hun doek op een andere manier, vertelt Sadoq. Losjes in India, in Marokko juist strak om het hoofd. "Op Instagram reageren sommige volgers onder een foto dat ze het niet goed vinden dat er haar te zien is. Ik schrijf dan dat de manier waarop je een hoofddoek draagt, cultuurgebonden is en dat iedere vrouw moet doen waar zij zich prettig bij voelt."

€65

Een hoofddoek van Sadoq Muslimah Fashion Wear kost tot 65 euro en dat is gezien de kwaliteit nog goedkoop, zegt Loubna Sadoq.

Die eigengereide moslima die zelf haar keuzes maakt, is ook de doelgroep die de onderneemster wil aanspreken. "Het zijn mooie, ambitieuze vrouwen, die er goed uit willen zien en daar veel geld aan uitgeven. Mensen associëren een hoofddoek vaak met onderdrukking. Maar de meeste vrouwen dragen er een vanuit eigen overtuiging. Het zijn hartstikke sterke vrouwen, er zitten ook genoeg feministes tussen."

Niet dichtgespeld
Sommige hoofddoeken zijn fel gekleurd en met kralen bestikt, anderen simpel en minimalistisch. Gemene deler is de lichte, 'ademende' stof, die van bamboe of zijde is gemaakt.

Terwijl een hoofddoek van de markt vijf tot tien euro kost, telt een klant voor de sjaaltjes van Sadoq dertig tot vijfenzestig euro neer. En dat is nog goedkoop, volgens Sadoq. "Het is geen Prada of Gucci, maar de stof is van hoogstaande kwaliteit. Sommige merken verkopen andere kledingstukken van dezelfde stof voor meer dan honderd euro."

Voordeel van de goede kwaliteit is dat de hoofddoek niet hoeft te worden dichtgespeld onder de kin, wat bij vrouwen op die plek vaak wondjes veroorzaakt. Sadoq: "Je hoeft hem alleen maar om te gooien."

Of Sadoq een blijvertje is, ligt aan het enthousiasme van klanten. Wie de meeste likes op sociale media en beste verkoopcijfers heeft, krijgt een vaste plek in het assortiment.

De hoofddoeken van Loubna Sadoq zijn tot 8 maart te koop in de Bijenkorf in Amstelveen. In het weekend is Sadoq zelf aanwezig om stylingadvies te geven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden