De beste show is van Van Noten

Dries van Noten, Spring/Summer 2009 prêt à porter. Foto AP/Michel Euler

AMSTERDAM - Mode vindt zichzelf ieder seizoen opnieuw uit. In Parijs gebeurt dat nu met gemiddeld tien shows op een dag.

Iedereen moet erbij zijn. Alle mensen die ertoe doen in de mode verblijven momenteel in Parijs. Want als moderedacteur of inkoper kun je niet afgaan op wat er een half jaar geleden te zien was. Een ontwerper kan zomaar een heel andere weg inslaan. Niet iedereen is ieder seizoen even cool.

Neem Sonia Rykiel, de Franse ontwerpster die in de jaren zeventig naam maakte met een streepjestrui. Normaliter niet echt een show waar in het modewereldje lang over gepraat wordt, dit keer een van de 'hottest tickets in town'.

Want veertig jaar geleden opende Sonia Rykiel haar eerste winkel, in de rue de Grenelle. En zulks moet worden gevierd. Nadat het modevolk gefêteerd was op voedsel en champagne - oftewel: ruim anderhalf uur later dan gepland - toonde Sonia Rykiel haar collectie. Lachende modellen in zijde bloesjes met ruches en zwierige jurken.

Leuk, maar het hoogtepunt kwam later, toen andere ontwerpers, onder wie Jean-Charles de Castelbajac, Jean-Paul Gaultier en Maison Martin Margiela hun visie op de Franse modediva gaven.

Zo stuurde Jean-Paul Gaultier een model in streepjestrui met de extreem grote breinaalden er nog aan de catwalk op, Maison Martin Margiela maakte een harige rode jas die naadloos overging in het rode haar van het model, alsof het de roodharige Sonia Rykiel zelf was.
Nog een ontwerper die dit keer iets heel anders deed: Dries van Noten. In de collectie van de Belgische ontwerper was geen bloem te vinden. En dat is apart voor Van Noten. Zijn collecties hebben vaak iets exotisch. De laatste paar seizoenen liet de ontwerper, die sinds 1991 in Parijs showt, opvallend veel bloemenprintjes en etnische invloeden zien.

Dit keer had hij zijn inspiratie uit de Russische kunst gehaald; naar aanleiding van een bezoek aan de tentoonstelling From Russia in de Royal Academy of the Arts in Londen. Het resultaat was een grafische collectie, met blokjes en strepen in plaats van bloemen. Maar dan wel met, bijvoorbeeld, vijftig tinten blauw in één jurk.

Heel anders dan zijn vorige collecties, tegelijkertijd typisch Dries van Noten. Ingehouden, in zekere zin klassiek - de ontwerper is er trots op dat zijn kleding jaren meegaat - en gemaakt van mooie stoffen.

Wat hem onderscheidt van veel andere ontwerpers is dat hij tijdens de show alleen kleren toont die hij ook verkoopt. En dat zonder dat het saai wordt. Sterker nog, Van Noten geeft al jaren de best geregisseerde, de imposantste modeshows van Parijs. Mag ook wel: in plaats van te adverteren steekt hij al zijn geld in shows. Zo heeft hij zijn modellen wel eens laten fietsen, zijn vijftigste show was een diner aan een immens lange tafel met de collectie als toetje en woensdag had hij een tent laten bouwen rondom de zilveren fonteinen van het Palais Royal.

Nu kan de Belgische ontwerper het zich permitteren om geen geld aan advertenties uit te geven. Waar veel andere ontwerpers afhankelijk zijn van grote geldschieters, heeft Van Noten zijn eigen bedrijf.

Zonder geldschieters van buiten en met ruim tachtig man personeel. Niemand die hem verplicht om te adverteren of een nieuwe It-bag te ontwerpen.

Over de nieuwe It-bag gesproken - de handtas is nog altijd één van de meest lucratieve accessoires - die komt dit keer van Nicolas Ghesquière, de man achter Balenciaga.

Balenciaga brak een paar seizoenen geleden door bij het grote publiek dankzij de Motorcycle bag, een leren tas met slierten eraan.

Maar dit keer deed óók Ghesquière iets heel anders. Geen slonzige leren tas waar lekker veel in kan, maar glimmende clutch-bags - kleine tassen waar hooguit een mobiele telefoon, wat kleingeld en lippenstift inpassen. Helemaal in lijn met zijn bijzonder futuristische collectie. (BREGJE LAMPE)

www.driesvannoten.be
www.modeaparis.com

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden