Plus Blikvangers

De beelden van een anonieme vrijetijdskunstenaar

De stad staat vol met kunst, van wereldvermaarde kunstenaars tot anonieme ­beeldhouwers. Wat zijn de verhalen achter deze beelden? Dit keer: Het Zagertje.

Hij kan zagen tot hij een ons weegt, de plataan blijft onverstoorbaar Beeld Carly Wollaert

Het is een klein, ijzeren beeldje, en als je niet weet dat het er staat, valt het je ook niet op. Wie verwacht er dan ook een beeld te zien op de tak van een boom? Hoe vaak kijk je meer dan vluchtig naar een boom, als je geen vogelaar bent?

Het zagertje, want daar hebben we het over, was het tweede kunstwerk dat door een anonieme kunstenaar in de openbare ruimte werd geplaatst. In het Tweede Marnixplantsoen dook op een ochtend in 1982 Man met Vioolkist op, zoals het beeld is gaan heten (een ander naam voor het beeld is: Man Probeert Lijn 10 Te Halen).

Het Zagertje, ook wel Houtzagertje of Boom­zagertje genoemd, werd in het Leidsebosje in een boom - een plataan - gezet in de nacht van 30 januari 1989. Zonder verklarend bordje erbij, zonder afzender. De gemeente sloeg het regeltjes- en vergunningenboek gelukkig niet open en zo staat dat zagertje al ruim 38 jaar op zijn tak. Hij is in al die jaren nog geen centimeter opgeschoten.

Vervangen
En dat is maar goed ook, want als het zagertje zo blijft staan en hij slaagt er ooit toch in de tak van de plataan door te zagen, staat hij er verkeerd bij en zal hij vallen.

Gelukkig voor hem heeft hij zijn alpinopet weer op. Dat hoofddeksel werd een keer ontvreemd. Toen hing er een tijdje een bordje om zijn nek met de tekst: 'Wie heeft mijn pet?'

Het Zagertje

Sinds 1989
Kunstenaar Anoniem
Waar Leidsebosje

De pet kwam terug. Ook het zaagje van Het Zagertje schijnt een keer gebroken te zijn geweest en is - niemand weet door wie - vervangen. Daarna is het zaagje door de boom ingekapseld.

Zes beelden
In 2003 en 2005 verklaarde de gemeente Amsterdam: 'De afgelopen vijftien jaar is het Amsterdamse straatbeeld verfraaid met diverse plastieken van een onbekende kunstenaar. De verrassende bronzen en ijzeren beelden zijn zonder enige aankondiging in het holst van de nacht geplaatst door de maker.'

En: 'Inmiddels is bekend dat het gaat om een Amsterdammer die zijn brood verdient als medicus en in zijn vrije tijd kunstenaar is. De gemeente Amsterdam heeft deze werken in eigendom ontvangen, op voorwaarde dat de identiteit van de kunstenaar(s) niet bekend wordt gemaakt.'

Zes anonieme beelden staan er in Amsterdam. Naast de Man met de Vioolkist en Het Boomzagertje zijn dat De Violist (1991) in de hal van de Stopera, Borsten (1993) op het Oudekerksplein, De Harmonicaspeler (1994) in de Anjelierstraat en Drie Heertjes in Gesprek (1995) in de Kinkerstraat.

De stad vrolijkt er heel erg van op. Waar blijven de volgende beelden?

Bekijk het overzicht met alle blikvangers uit deze serie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool.nl.