Plus

De auto is niet meer de baas op het Muntplein

Vanaf woensdagochtend vijf uur wordt serieuzer dan ooit tevoren werk gemaakt van het weren van auto's uit het centrum.

Muntplein is vanaf woensdag autovrij Beeld anp

Geen auto's meer over de kop van de Vijzelstraat. Geen auto's meer op de Oude Turfmarkt. Eenrichtingsverkeer langs de Amstel. Waarschijnlijk slechts sporadisch nog een auto die tegenover de Bloemenmarkt over het Singel rijdt.

Je hoeft geen verkeerskundige te zijn om te zien dat de maatregelen die vanaf woensdag worden genomen op en rond het Muntplein het hart van de stad een ander aanzien zullen geven.

Na jaren en jaren van vergaderen en onderhandelen, van meningen en onderzoeken, wordt de verkeerssituatie rond de Munt drastisch anders. De auto wordt er een ongenode gast, de fietser en de voetganger krijgen, naar het zich nu laat aanzien, alle ruimte.

Voor alle duidelijkheid: helemaal autovrij wordt het niet, maar het idee is dat alleen nog de automobilist die écht in de stad moet zijn, zich hier zal vertonen.

Weinig bestemmingsverkeer
Een kentekenonderzoek in juni vorig jaar ligt ten grondslag aan de vergaande maatregelen. Uit de cameragegevens kwam naar voren dat twee derde van de auto's niets te zoeken had in het stadscentrum. Slechts een kwart van de auto's in het onderzoek bleek in de binnenstad zelf te moeten zijn: laad- en losverkeer, vergunninghouders en taxi's.

Nu Amsterdam met de dag drukker lijkt te worden, waren de uitkomsten voor wethouder Pieter Litjens (Verkeer) reden drastische maatregelen te nemen. De oeverloze serie overleggen en het uiteindelijk bereikte akkoord (bijvoorbeeld om één rijrichting van de Vijzelstraat af te sluiten) verdwenen in de vuilnisbak en werden ingeruild voor nog stevigere actie.

Ondernemers moesten slikken: zij vreesden dat automobilisten de winkels niet meer kunnen bereiken.

Spannend
De laatste maanden lijken ook zij zich er echter meer en meer van bewust dat het merendeel van het winkelend publiek in Amsterdam al jaren geleden niet meer met de auto komt.

De eerste dagen zullen spannend worden. Want treedt er geen waterbedeffect op? Zal verkeer dat gewend was over het Muntplein te rijden niet voortaan een sluiproute nemen waardoor andere straten het zwaarder te verduren zullen krijgen? Met meer autokilometers tot gevolg, in plaats van minder?

Het gevaar is aanwezig: soortgelijke afsluitingen in het buitenland zijn soms hopeloos mislukt. Tegelijk biedt Parijs een positief voorbeeld. Amsterdam houdt er in elk geval rekening mee dat mede vanwege de werkzaamheden rond het Leidseplein er de eerste dagen sprake zal zijn van extra reistijd.

Afwachtende houding
Ook de bewoners in de omliggende straten wachten af hoe het verkeer zich zal ontwikkelen. Lizet Kraal, die ruim een jaar geleden met haar actiegroep Rode Loper Centrumsloper met eigen onderzoek naar afsluitingen aantoonde dat de toenmalige plannen tot meer overlast zouden leiden, is blij dat er eindelijk íets gebeurt. "We hopen dat het rust brengt, maar zeker dat dit zal leiden tot een autoluwe binnenstad zijn we niet. We gaan het zien."

En dan is er nog de kwestie van de routeplanners. Want één blik op de lange rij auto's op het Singel richting Munt maakt duidelijk dat ten minste de helft daarvan uit het buitenland komt. Franse auto's, maar ook veel Belgen en Duitsers.

Veel bezoekers voeren simpelweg 'centrum' als bestemming in, met als gevolg dat ze terechtkomen op de Dam of de Nieuwmarkt. Als je alleen al deze auto's uit het centrum weet te weren, zou dat aanzienlijk meer ruimte geven.

De belangrijkste wijzigingen die vanaf woensdag ingaan Beeld Jorris Verboon
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden