Plus

De Amsteltoren is een voorbeeld van feminiene architectuur

Met de Amsteltoren, waarin hotel en appartementen worden gecombineerd, is een voorheen tochtige vlakte naast het Amstelstation veranderd in een aangenaam, besloten plein. De kleine appartementen zijn vooral geschikt voor starters

Gezinnen hebben weinig te zoeken in de nieuwe Amsteltoren, vanwege de kleine woningen. Starters des te meer Beeld Maarten Boswijk

Een hotellobby die vol staat met houten picknicktafels, een tafelvoetbalspel en een snookerbiljart, dan weet je al: hier komen niet de veel­eisende vijfsterrengasten. Voeg daarbij een gastenkeuken waar men zijn eigen potje kan bereiden en de indruk ontstaat dat we te maken hebben met een Stayokay, maar dan een graadje luxueuzer.

Het Meiningerhotel bij het Amstelstation mikt dan ook op de lowbudget­reiziger, zoals scholieren op het jaarlijkse klassenuitje en op gezinnen die graag bij elkaar op de kamer willen slapen. Men betaalt gemiddeld 100 euro voor een kamer. En ja, stapelbedden en lits-­jumeauxs zijn zo ontworpen dat ze tegen een stootje kunnen.

Een gat in de markt lijkt aangeboord, te meer omdat Meininger profiteert van bus, trein en metro in de directe omgeving. Pubers willen ook weer niet te ver van de lokkende binnenstad worden geplaatst.

Het hotel vormt het lage deel van de Amstel­toren - ontworpen door Powerhouse Company - waarvan de toren is gereserveerd voor appartementen in het middeldure huursegment. Op 21 juni droeg de ontwikkelaar Provast het hele complex over aan Vesteda, de verhuurder. En de eerste hotelgasten hadden zelf al een pasta bereid met mayonaise op de picknicktafels.

Perfect uitzicht
De acht appartementen per etage hebben een perfect uitzicht over de stad - met helder weer is zelfs Almere te zien. Omdat de woningen amper 50 vierkante meter groot zijn, hebben gezinnen hier niets te zoeken, starters des te meer. Door de afgeronde hoeken wekken de appartementen de indruk ruimer te zijn, een effect dat nog wordt vergroot door het balkon dat rondom loopt en de ramen die van vloer tot plafond reiken.

Je kunt het slechter treffen in Amsterdam, maar een feit is dat de hoge grondprijzen en stichtingskosten zich vertalen in krappe flats, die dan wel weer uitgerust zijn met een Siemenskeuken. Het is kiezen of delen op de woningmarkt en eigenlijk mogen we al blij zijn dat er geen lompe maar een swingende toren bij het Amstelstation is verrezen.

Dit komt door de ribbels rondom en de ruitvorm van de toren met zijn afgeronde hoeken. De verklaring van de architect: door de toren licht te draaien komt het achtergelegen Amsteldorp niet in de schaduw te liggen en hebben de huurders zelf overal zon. Een sombere noordkant bestaat daarom niet.

Feminiene architectuur
Zijn de tegenovergelegen Rembrandt- en Delta Lloydtoren uitingen van de macho-architectuur van de jaren negentig, de Amsteltoren zou je volgens Nanne de Ru van Powerhouse een voorbeeld van feminiene architectuur kunnen noemen. Daarmee heeft hij een punt: slank en elegant is het resultaat.

Terwijl de kantoren zich niets aantrekken van hun omgeving, reageert de Amsteltoren op het prachtige station van H. Schelling uit 1939. Dat gebeurt met raamstijlen van bronskleurig geanodiseerd aluminium tot en met de wandschildering waarvan een eigentijdse versie voorkomt in de hal van de appartementen. De Canadees Ian Kirkpatrick heeft zich laten inspireren door Peter Alma in het station.

Powerhouse is ook verantwoordelijk voor de luifels van het busstation, de parkeergarage en twee kiosken aan de zijkant - het gevolg is dat de winderige vlakte naast het station met een gebaar is veranderd in een aangenaam plein. De Amsteltoren maakt het plein af. De luifel van Schelling is opnieuw bekleed met hout wat wordt doorgezet met een abri op het plein. Wachten is nou eens geen straf op dit Julianaplein.

Schaduw
Een minpunt: hoe vreemd is het dat het hotel geen ingang aan dat plein heeft gekregen? De gemeente eiste een entree aan de kop van het gebouw omdat dat in de nabije toekomst aansluit bij een paar woningblokken die tussen het Prins Bernhardplein en de Omval zullen worden 'geperst'.

Amsterdam zal het weten: bij alle vervoersknooppunten schiet de stad de lucht in en is verdichting het antwoord op de schreeuwende vraag naar woningen. Het lage Amsteldorp moet vrezen dat het alsnog in de schaduw komt te liggen van de komende nieuwbouw.

Beeld Maarten Boswijk
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden