Plus

De Amstel is nu ook het terrein van voetganger en fietser

Na een grondige aanpak is de Amstel, de straat tussen de Blauwbrug en het Muntplein, niet langer alleen het terrein van auto's, maar ook van de voetganger en fietser.

Fietsers en voetgangers trekken niet langer aan het kortste eind in de straat Amstel Beeld Marc Driessen

Kijk je door je wimpers, dan lijkt de straat Amstel, voorheen die verkeersader tussen de Blauwbrug en het Muntplein, haast zo'n straat uit het begin van de vorige eeuw. Er is ruimte, er zijn brede trottoirs en er is nergens geparkeerd blik.

Woensdag, een dag voor de heropening, terwijl bouwvakkers en wegwerkers de laatste details op orde brachten, was het mooier dan ooit pal tegenover de Stopera. Geen auto's, nauwelijks fietsers en slechts her en der een wandelende passant. Een beetje Breitner, maar dan met rolkoffers. Dat dan weer wel.

Maandenlang was de straat afgesloten: de Amstel ging op de schop. De houtje-touwtje situatie zoals die de afgelopen jaren was, zou verholpen worden.

Nooit meer zo'n onhandige fietsstrook op een trottoir aan de waterzijde. Eindelijk zonder die minuscule stoepjes langs de gevel, die dusdanig smal waren dat je je een koorddanser waande, balancerend over een stenen touw.

Blij worden
Dat alles is met ingang van donderdag allemaal anders dus. Er is eenrichtingsverkeer, er is een rijweg die niet versleten is en er is aan beide zijden van de Amstel ruimte.

Oké, de boompjes doen wat iel aan, een beetje zoals in de tijd van Breitner, toen weelderig groen ook ver te zoeken leek. Maar tegelijk is de Amstel een plek geworden in plaats van een verkeerssituatie waar je het liefst zo snel mogelijk voorbij bent.

Ook Micha Mos, bestuurder van stadsdeel Centrum, is een gelukkig mens. Hij stoorde zich al jaren aan de lelijkheid van de inrichting van de straat. En aan de manier waarop die gebruikt werd.

"Hier word ik blij van, zo totaal tegenovergesteld aan de stad van de jaren negentig. De vorige wethouder Pieter Litjens en mijn voorgangster in het stadsdeel Jeanine van Pinxteren hebben gelukkig in 2016 al besloten dat het anders moet met deze straat. Eerst was er de tijdelijke situatie, maar nu de Amstel af is, zie ik dat als de vervolmaking."

Want wat er met de Amstel is gebeurd, staat niet op zichzelf. Dat het hier nu eenrichtingsverkeer is, richting Muntplein, is onderdeel van een grotere beweging richting autoluwe stad. Rond de Munt was twee jaar geleden sprake van vergaande maatregelen: op basis van grootschalig kentekenonderzoek kwam naar voren dat twee derde van de auto's in de binnenstad niets in het centrum te zoeken had.

Opsouperen
Om te voorkomen dat automobilisten het stadshart alleen maar gebruikten om het te doorkruisen, werden bijvoorbeeld de kop van de Vijzelstraat afgesloten en de Oude Turfmarkt autovrij gemaakt. En op Amstel, de straat waar de auto vrijwel alle ruimte opsoupeerde, werden de verhoudingen herschikt. Twee stoepen, een heleboel boompjes en één rijweg voor auto's.

De straat is dus zichtbaar opgeknapt. Of zoals Mos het zegt: "Ik ben blij dat we inmiddels zover zijn dat we dit soort straten niet langer zien als een verlengstuk van de ringweg."

Bron: Maps4News Beeld Barbara Lateur
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden