De aantrekkingskracht van de dertiende verdieping wordt direct duidelijk: hier is het feestje

Je moet er maar zin in hebben: in je welverdiende weekend naar kantoor gaan. Het nieuwe culturele evenement Kantor wist toch een hoop mensen zo gek te krijgen hun zaterdag of zondag in een leegstaand kantoorgebouw van Bright Offices in Sloterdijk door te brengen.

Beeld Elmer van der Marel

PUP Amsterdam en Paardenkracht organiseerden er allerhande culturele activiteiten, tentoonstellingen, lezingen en voorstellingen. Zo vertoonde documentairefestival Idfa een aantal documentaires, had fotografiemuseum Foam een aantal highlights van het afgelopen jaar opgehangen, vertoonde filmmuseum Eye films en trad Het Nationale Ballet een kwartier op.

De vier liften in het gebouw waren echter het bruisende middelpunt. In tegenstelling tot buitenfestivals zijn de verschillende programmaonderdelen op Kantor namelijk verticaal van elkaar gescheiden.

Niet alle verdiepingen van het gebouw zijn toegankelijk. Op de begane grond is de entree en op de tweede verdieping zit een restaurant. Het grootste deel van het programma vindt plaats op de bovenste vijf verdiepingen van het veertien verdiepingen tellende gebouw. Vanaf daar hebben de bezoekers een adembenemend uitzicht op de skyline van Amsterdam.

De lift is in het alledaagse kantoorleven vaak de plek waar ongemakkelijke stiltes vallen. Tijdens Kantor zorgen de aanvankelijk gezellige liftritjes naarmate de avond vordert en het steeds drukker wordt voor meer fysieke vormen van ongemakken.

Volgepropte lift
Het doet denken aan Japanse metrotaferelen. Bezoekers nemen soms een aanloopje om zich nog tussen de mensenmassa te wurmen. 'Ik ben heel licht, dus ik kan er nog wel bij,' roept een meisje tijdens haar aanloop. De spiegels in de liften worden met het uur viezer en vetter, doordat iedereen er tegenaan gepropt staat.

De liften worden bediend door mannen die zorgvuldig gestyled zijn en identieke Schotse quilts dragen. 'Heb je daaronder wel een onderbroek onder aan?' roept een luidruchtig meisje tijdens een ritje in een volgepropte lift. 'Ja,' piept een klein stemmetje vanuit de andere kant van de lift, waar de liftbediende in het hoekje geperst staat.

De dertiende verdieping wordt steeds populairder en na een tijdje weigert een liftbediende zelfs nog ergens anders te stoppen. 'Allemaal eruit hier! De rest van de verdiepingen moeten jullie maar met de trap doen.' Zodra de metalen deuren van de lift zich openen vult de ruimte zich met een dampende bierwalm en harde housemuziek. De aantrekkingskracht van de dertiende verdieping wordt direct duidelijk: hier is het feestje.

Rustmoment
Op de veertiende en bovenste verdieping is het nu iets rustiger. Aan het einde van de Foamexpositie ligt Marte van Liere (25) met haar vrienden op enkele grote zitzakken: 'Eigenlijk had ik het allemaal veel feestelijker en uitbundiger verwacht, maar dit is echt een heel nieuw soort feestje; een nieuwe manier van naar het museum gaan.'

Haar vrienden knikken instemmend. 'Het is als een zomerfestival', vult Robert Zeegers (32) haar aan, 'maar dan met veel meer diepgang.'
Een man, gekleed in niets anders dan een glitteronderbroek en lange gouden cape loopt rond een uur of tien te ijsberen langs de vier liftdeuren van de veertiende verdieping. In zijn hand een net gedraaide joint en een aansteker.

Een andere jongen probeert met zijn handpalm tegen de liftdeuren aan de hand van trillingen in te schatten welk van de vier liften als eerste zal aankomen. Pal achter hen staat een grijnzende bewaker. 'Ik vrees dat jullie beter de trap kunnen nemen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden