Recensie

De 24-uursclip 'Happy' van Pharrell Williams is even uitzinnig als briljant (*****)

Twee weken na de lancering is 24hoursofhappy.com tot een sensatie op internet aan het uitgroeien. Bij 's werelds eerste 24-uursclip is elke 'take' verslavend.

null Beeld Universal
Beeld Universal

2013 is ongetwijfeld het muziekjaar van de Amerikaanse zanger-producer Pharrell Williams geworden. Hij schreef mee en zong op twee van de populairste nummers van het jaar: 'Blurred lines' (met Robin Thicke) en 'Get lucky' (met Daft Punk), nummers die met een beitel nog niet uit je hoofd te krijgen zijn.

Het feit dat hij ook de muziek van de animatiefilm 'Despicable me 2' maakte en daar het nummer 'Happy' voor schreef, bleef nog enigszins onder de coole radar; het was immers een onbeschaamde ode aan de blijheid ('Clap your hands if you think that happiness is the truth'), maar toen mensen merkten dat ze inderdaad in hun handen begonnen te klappen, was er geen houden aan. 'Happy' werd een monsterhit, de derde van Williams in dit kalenderjaar.

Ter gelegenheid van de lancering van de dvd van de populaire animatiefilm en om de kansen voor een Oscarnominatie te ondersteunen werd een uitzinnig project bedacht: 's werelds eerste 24-uursvideoclip.

Dansen
Hoe werkt het? Op de site 24hoursofhappy.com kan de clip worden bekeken. De 24-uurscyclus start op dezelfde tijd als de kijker binnenvalt. We horen het nummer 'Happy', dat vier minuten duurt, helemaal, terwijl we naar een in één take opgenomen dans kijken, ergens in de straten van Los Angeles. Elke figuur danst/wandelt het hele nummer uit, de camera zwaait even af, keert dan terug en we zien een nieuwe danser, die het volgende deel van de route dansend aflegt op de muziek van 'Happy'.

Er wordt in totaal zo'n acht mijl afgelegd door de stad; je kunt de hele route uittekenen. Er zijn straatscènes, maar we bezoeken ook een bowlinghal, een bioscoop, een benzinestation, een stadsbus, een metrostation, het huis van basketballegende Magic Johnson, en zeker een uur bevinden we ons in een nachtelijke supermarkt waar de dansers zich met winkelwagen tussen de schappen door bewegen. De opnamen zijn in elf dagen met een steadycam gemaakt, 'high-definition' beeld, waarbij uit duizenden aanmeldingen uiteindelijk vierhonderd dansers en acteurs zijn gekozen.

En elk heel uur zien we Pharrell zelf in beeld komen, die dus 24 keer zijn nummer vertolkt, steeds in een andere outfit natuurlijk. Als je de cursor beweegt komen fraaie graphics in beeld, waarmee gesprongen kan worden naar de volgende danser, of naar alle 24 optredens van Pharrell zelf, die ook nog wat beroemde vrienden heeft ingeschakeld.

Briljante uitvoering
Al kwam het geld van Universal, de briljante uitvoering van dit concept kwam van twee Franse regisseurs, Clement Durou en Pierre Dupaquier, die het collectief We are from L.A. vormen. Onderdeel van het concept was dat elke danser maar één take kreeg om het goed te doen: dat geeft elke opname een directheid die verslavend werkt. We zien op de achtergrond omstanders reageren en we zien soms de vreugde als een danser helemaal in zijn groove komt - midden in de nacht op een tankstation. En het is magisch.

Een 24-uurskunstproject is eerder gedaan; 24hoursofhappy.com, dat twee weken na de lancering tot een sensatie op internet aan het uitgroeien is, is te vergelijken met projecten als '24 hour psycho' van Douglas Gordon of 'The clock' van Christian Marclay. Maar die zijn terug te vinden in museumzalen - en daar is het concept het sterkste punt.

'24hoursofhappy' is een verbazingwekkende ervaring, een ode aan het leven, dag en nacht, in de grote stad. Er hebben zich al genoeg mensen gemeld die 24 uur lang hebben gekeken. Pharrell zingt over ze: 'Clap along if you feel like a room without a roof.'


24hoursofhappy.com
Wat: videoclip van 24 uur
Gezien: 3/12

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden