Jaaroverzicht

De 10 beste films van 2014

Het Parool blikt terug op 2014. Deel 8: wat vindt filmredacteur Mark Moorman de tien beste films van het jaar?

Beeld -

Die andere Heimat - Chronik einer Sehnsucht (Edgar Reitz)
Waardige afsluiting van het Heimat-epos van Reitz waarin hij terugkeert naar het bekende Schabbach, maar dan nu in een negentiende-eeuwse gedaante. Ook nu draait het weer om dromen die te groot voor het dorp zijn. Onvergetelijk.

Boyhood (Richard Linklater)
Een meesterwerk: het leven van een Amerikaanse jongen gevolgd van zijn zesde tot zijn achttiende jaar, in een film die gedurende twaalf jaar werd opgenomen. Alsof we in ons eigen geheugenpaleis ronddwalen.

CitizenFour (Laura Poitras)
Première op het Idfa 2014. Poitras werd als eerste door Edward Snowden benaderd en filmde zijn dagenlange biecht/bekentenis in een hotelkamer in Hongkong. De spannendste thriller van het jaar. Hopelijk komend jaar in de bioscoop te zien.

The Grand Budapest Hotel (Wes Anderson)
Een feest van een film, die bij een tweede keer kijken niet alleen visueel onovertroffen is, maar ook verrassend emotioneel: niet in de laatste plaats door de geweldige Ralph Fiennes.

Guardians of the galaxy (James Gunn)
In een jaar van blockbusters die steeds luidruchtiger en steeds minder verrassend worden, was dit de grote uitzondering. Instant spaceklassieker. 'I am Groot.'

Ida (Pawel Pawlikowski)
Poolse zwart-witfilm over een jonge non in de vroege jaren zestig. Een roadmovie in de schaduw van de holocaust en het stalinisme met twee schitterende hoofdrollen.

L'image manquante (The missing picture) (Rithy Panh)
Was in 2013 te zien op Idfa, maar dit jaar ook in de bioscoop: reconstructie van een jeugd onder de Rode Khmer, gebruikmakend van poppetjes van klei die de pijnlijke herinneringen tot leven brengen.

The selfish giant (Clio Barnard)
Een verhaal over twee Britse jongens in een arbeiderswijk die bijverdienen met het stelen van koper. 'Kitchensink'-drama met de allure van een klassieke fabel. Prachtige kinderrollen.

A touch of sin (Jia Zhang-ke)
Beste Chinese film van het jaar probeert achter de realiteit van sensationale nieuwsberichten te kruipen en schetst daarmee een indringend beeld van een enorm land dat op de toekomst afdendert.

Under the skin (Jonathan Glazer)
Scarlett Johanssen als alien/femme fatale in een Schotse stad, waar ze op haar missie mannen naar de ondergang leidt. Origineelste en beklemmendste alien/scifi-film die we in heel lange tijd hebben gezien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden