Daybreakers ***

null Beeld

Regie: The Spierig Brothers
Met: Ethan Hawke, Claudia Karvan, Willem Dafoe, Sam Neill, Michael Dorman

Sinds de eeuwwisseling heeft het horrorgenre geen gebrek aan zombiefilms gehad. Wat heet: professionele en amateurfilmers stortten zich zo massaal op het subgenre, dat drie nieuwe zombiefilms van grondlegger George Romero nauwelijks opgemerkt werd.

De Australische tweelingbroers Michael en Peter Spierig boerden intussen aardig op de dvd-markt met hun low-budgetfilm Undead, en verzetten zes jaar later de bakens met Daybreakers, waarin de wereld door vampiers is overgenomen. De wetmatigheden van het subgenre mogen verschillen, in wezen zijn zombies vampiers met een lager IQ, slechte tafelmanieren en een schrijnend gebrek aan stijl en hygiëne.

In Daybreakers hebben de stijlvolle bloedzuigers hun zaakjes anno 2019 goed op orde: om het dodelijke zonlicht te mijden zijn hun speciale auto's en huizen geblindeerd, en een multinational naar Unilever-model verkoopt bloedkoffie op elk metrostation. Een door Ethan Hawke vertolkte hematoloog ziet echter in dat de situatie uitzichtloos is, want de bio-industrie heeft een tekort aan menselijk vee en vampiers die te weinig drinken veranderen in onhandelbare monsters. Een oplossing dient zich aan wanneer Hawke een genezen soortgenoot ontmoet, waarbij Willem Dafoe als de ex-vampier aanstekelijk komisch mag uitpakken.

Nadat ze met hun debuut in het glibberige spoor van Peter Jacksons zombiekomedie Braindead waren getreden, doet de nieuwe film van de twee Australiërs in de leukste scènes meer aan de sciencefictionfilms van Paul Verhoeven denken. De broertjes Spierig voorzien hun vampierfilm van amusante korte schetsen van de politieke en sociale problematiek die het wereldwijde bloedtekort veroorzaakt, zoals Verhoeven in Robocop en Starship troopers ook rijkelijk met ironische terzijdes strooide. Als satire schiet Daybreakers tekort, want de makers kiezen overwegend voor een serieuze aanpak, waarin ze minder bedreven zijn. De tweede film van de Spierigs maakt echter geen slechte indruk, want aan vrijblijvend gezwijmel doen ze niet en ze hebben genoeg prikkelende ideeën om het thema een frisse draai te geven. (BART VAN DER PUT)

Website

null Beeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden