Plus

Dat wordt aftellen: IJveer 60 krijgt maat XL

Hij komt eraan, de eerste extra veerboot op het IJ en hij wordt extra lang. Aan IJveer 60, maatje XL, wordt nu de laatste hand gelegd bij Holland Shipyards onder de rook van Rotterdam.

Het nieuwe IJveer lijkt op de huidige. Hoeveel meer passagiers erop passen wordt nog getestBeeld Jean-Pierre Jans

De techneuten schieten er niet per se veel mee op: de machineruimte van het nieuwe IJveer is fors groter geworden, maar de elektromotor slurpt evenredig veel plek op. Het blijft dus passen en meten in het vooronder van Amsterdams nieuwste pont.

Maar voor de passagiers is er wel behoorlijke winst geboekt. Met bijna 34 meter is het nieuwste veer ruim vijf meter langer dan wat het GVB nu laat rondvaren op het IJ. Naar schatting kunnen er per vaart zo'n zeventig passagiers meer mee. Of die reizigers ruimer staan dan op dit moment is de vraag, de kans lijkt in ieder geval groter dat ze überhaupt meekunnen.

Maar dan de stuurhut: opvallend hoe groot die is. Vijf meter langer, wat zo ongeveer een verdubbeling betekent van de ruimte die de schippers tot hun beschikking hebben. Had dat niet een beetje kleiner gekund, Casper van der Werf van het GVB?

"Dat had gekund, maar het is ook belangrijk dat de schippers vanuit hun hut goed zicht hebben op het schip. Vandaar dat we deze ruimte ook groter hebben gemaakt."

In bestelling
Amsterdams nieuwste IJveer is zo goed als af. Nu ligt het schip nog aan de kade van Holland Shipyards in Hardinxveld-Giessendam. Waarschijnlijk komende week vaart het naar Amsterdam waar het volgens planning eind van de maand officieel in gebruik wordt genomen.

Het is een wonderlijk gezicht: een typisch Amsterdams veer in een scheepswerf onder de rook van Rotterdam. En toch is het schip hier gemaakt, in iets minder dan tien maanden tijd.

Aan het tweede veer dat vervoerbedrijf GVB in bestelling heeft, wordt al druk gewerkt in de enorme loods van de scheepswerf. IJveer 61 zal waarschijnlijk in april of mei in de vaart komen.

De extra grote pont komt als geroepen: de drukte op de veren van en naar Noord is de laatste jaren zo ongeveer spreekwoordelijk geworden. Niet zelden gaat de klep al omhoog terwijl nog niet iedereen al aan boord is, zo druk is het.

Razendsnel
Wethouder Pieter Litjens (Verkeer) is enthousiast dat het nieuwe veer bijna beschikbaar is voor Amsterdam. "Iedereen merkt dat het drukker is geworden op de veren over het IJ. Daarom ben ik ontzettend blij met dit grotere veer.

De ontwikkelingen aan het IJ gaan razendsnel, zowel aan de CS-kant als in Noord. Daarom werken we hard aan de bereikbaarheid van dit gebied. Straks rijdt de Noord/Zuidlijn, en we zijn druk bezig om te kijken naar de mogelijkheden voor bruggen en tunnels. Maar voor mij staat vast dat de karakteristieke Amsterdamse veerpont ook in de toekomst belangrijk blijft om mensen over het IJ te vervoeren."

En dan nog even over de lengte van de nieuwe aanwinst: die is vooralsnog optimaal. Langer mag gewoon niet, zegt GVB-projectleider Van der Werf.

"We hebben gesproken met het Havenbedrijf en met hen zijn we overeengekomen dat we feitelijk een heel klein beetje uitsteken in de vaargeul voor binnenvaartschepen. In dit geval is dat niet erg, maar nóg langere schepen, dat kan op dit moment gewoon niet."

34

Met bijna 34 meter is het nieuwste veer ruim vijf meter langer dan de andere IJveren van het GVB.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden