PlusFilmrecensie

Dat Baye geen prijs won voor haar rol in Les gardiennes is onbegrijpelijk

Les gardiennes toont de invloed van de oorlog tussen 1915 en 1919 op een Franse boerenfamilie. Subtiliteit kenmerkt de film, dat zal ook de reden zijn dat Nathalie Baye geen prijs voor deze rol heeft gewonnen.

Les gardiennes Beeld -
Les gardiennesBeeld -

De meeste films over de Eerste Wereldoorlog kijken naar de soldatenellende op het slagveld, maar regisseur Xavier Beauvois kijkt in Les gardiennes (De bewaarders) de andere kant op: hoe beleefden geliefden van soldaten thuis de oorlog? Hoe gingen zij om met de tergende onzekerheid of zij hun kind of geliefde levend zouden terugzien?

Nachtmerrie

Het op een roman uit 1924 gebaseerde Les gardiennes toont de invloed van de oorlog tussen 1915 en 1919 op een Franse boerenfamilie, van wie de zoons Georges (Cyril Descours) en Constant (Nicolas Giraud) als dienstplichtigen naar het front worden gestuurd. Op de boerderij nemen hun moeder Hortense (Nathalie Baye) en hun zus Solange (Laura Smet) het werk over. Er komt een paar extra handen bij als zij het weeskind Francine (sterk debuut Iris Bry) in huis opnemen.

De vrouwen melken koeien en bewerken het land in afwachting van berichten van het front. Flarden uit Georges' brieven ('Moeder, denk aan mij, niemand zal ooit weten hoe erg wij lijden') suggereren een hel, die ook het leven van de familie tot een nachtmerrie maakt. Die wordt werkelijkheid als een lokale autoriteit komt melden dat Constant is gesneuveld. Woordloos zakt Hortense in de aangrijpendste scène in het drama in elkaar, waarna zij een gedesillusioneerde, door onherstelbaar verdriet opgevreten vrouw wordt. Onbegrijpelijk dat routinier Baye voor deze rol nergens een acteerprijs heeft gewonnen. De reden zal de subtiliteit van haar spel zijn: geen dramatische uitbarstingen, maar naar binnen geslagen verdriet.

Les gardiennes
Regie Xavier Beauvois
Met Nathalie Baye, Iris Bry
Te zien in Filmhallen, The Movies, Tuschinski

Modernisering

Die subtiliteit kenmerkt de film, die het plattelandsleven met aandacht voor details in beeld brengt. Doordat Les gardiennes gericht is op de sociale gevolgen van de oorlog voor het plattelandsleven - Amerikaanse soldaten worden gehuisvest in Franse dorpjes en er ontstaan liefdesperikelen - en de modernisering van het platteland aanstipt - er wordt een tractor aangeschaft! - doet hij denken aan Heimat van Edgar Reitz, maar dan minder rauw. Met Les gardiennes keert Beauvois na zijn mislukte Chaplinkomedie La rançon de la gloire (2014) terug naar de ingetogen sfeer van zijn meesterwerk Des hommes et des dieux (2010), het aangrijpende drama over een door islamitische terroristen bedreigde en vermoorde kloostergemeenschap in Algerije.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden