Plus

Dansmakers vecht voor bestaan door lage subsidie

Het voor tonnen gerenoveerde Dansmakers werd in december nog feestelijk heropend. Het productiehuis dreigt het pand nu te verliezen door een veel lagere subsidie.

Geisha's miracle was dit jaar een van de internationale producties bij Dansmakers Beeld Thomas Lenden
Geisha's miracle was dit jaar een van de internationale producties bij DansmakersBeeld Thomas Lenden

Zes ton. Zoveel kostte de verbouwing van Dansmakers vorig jaar aan gemeenschapsgeld. Vier ton kwam van de gemeente. Twee ton van stadsdeel Noord. Er werden onder andere kantoorruimtes voor in het pand op het voormalige Storkterrein gebouwd en een inschuifbare tribune.

Wethouder Kajsa Ollongren (Cultuur) opende het geheel op feestelijke wijze.

Stomverbaasd
Stomverbaasd zijn ze dan ook bij Dansmakers dat het productiehuis vanaf volgend jaar zó weinig subsidie krijgt dat het niet eens meer de huur kan betalen. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) kent Dansmakers vier jaar lang 155.000 euro subsidie toe. In de periode 2013-2016 kreeg Dansmakers nog bijna vier ton per jaar.

"Alleen onze huur en onderhoud is jaarlijks al twee ton," zegt Suzy Blok, artistiek en algemeen directeur van Dansmakers. "En dan hebben we alleen het pand zonder inhoud."

Als de plannen doorzetten, moet Dansmakers de huur opzeggen en zonder vaste plek gaan werken. Blok: "Dan zijn we ons publiek en profiel kwijt en worden we totaal niche."

Bezwaarprocedure
Dansmakers is in een vacuüm gevallen, denkt ze. De gemeente vindt het belangrijk dat Amsterdam een eigen productiehuis moderne dans heeft. Daarom is er ook verbouwd.

Dit jaar zijn de gemeentelijke kunstsubsidies echter voor het eerst verdeeld door een externe partij: het AFK. Die laatste heeft geoordeeld dat Dansmakers veel minder geld nodig heeft dan het kreeg. Dansmakers is inmiddels een bezwaarprocedure begonnen.

"Het is ons niet duidelijk waar het AFK op heeft beoordeeld," aldus Blok.
Dansmakers bestaat sinds 1993 en zit sinds 2011 op het Storkterrein. Het is een broedplaats voor choreografen die net zijn afgestudeerd.

Dansmakers biedt ze een professionele plek waar ze voorstellingen kunnen maken en uitvoeren. De bedoeling is dat makers doorstromen naar een gezelschap of er zelf een oprichten.

Goede naam
Een einde van Dansmakers betekent de breuk van die schakel tussen afstuderen en zelfstandig maker zijn, zegt Blok, die uit verschillende landen - van Spanje tot Groot-Brittannië - steunbetuigingen heeft gekregen van danshuizen.

"Amsterdam heeft een heel goede naam, met heel goede opleidingen voor dans. Je hebt de School voor Nieuwe Dansontwikkeling, je hebt de master in choreografie. Maar waar moet straks de jonge aanwas die afstudeert naartoe? Ik denk dat het AFK dat over het hoofd heeft gezien."

Bloks punt: je bent als afgestudeerd choreograaf niet meteen 'af', maar voor ontwikkeling is in het huidige klimaat amper plek.

"Vier jaar geleden is bij de grote, landelijke kunstbezuinigingen besloten dat talentontwikkeling - de kerntaak van productiehuizen - meer in handen moet komen van gezelschappen. Maar die hebben vervolgens het geld er niet voor gekregen."

Ruimte voor artistiek inzicht
"Als je de dans neemt: in Amsterdam gaat het om Aya en ICK­Amsterdam. Dat zijn gezelschappen. Ze zijn er in de eerste plaats om eigen werk te maken. Een productiehuis biedt juist ruimte voor eigen artistiek inzicht. Bij een gezelschap moet je meer werken volgens de lijn van dat gezelschap."

Als voorbeeld van wat straks mogelijk verloren gaat noemt Blok twee evenementen: volgende week zaterdag Moving Forward, een wedstrijd waarbij de winnaar als een jonge choreograaf in residentie een jaar lang actief is bij grote Nederlandse danshuizen.

Afstuderen en succes
Bloks tweede voorbeeld is choreograaf Keren Levi. Zij timmert flink aan de weg en heeft onlangs haar eigen gezelschap opgericht. Het AFK geeft dat gezelschap, Neverlike, de komende vier jaar een halve ton subsidie per jaar.

Supergoed, vindt Suzy Blok, maar Levi is begonnen bij Dansmakers. Ze wil nog maar eens zeggen: er zit een stap tussen afstuderen en succes.
Blok heeft uitgerekend dat Dansmakers met 190.000 euro extra is gered. Dan is de huur gedekt en blijft er geld over om daadwerkelijk voorstellingen te maken.

Inkomsten halen uit kaartverkoop blijft namelijk lastig in het dansgenre. Vorig jaar bedroegen directe publieksinkomsten 1,3 ton over 121 voorstellingen. De rest komt uit donaties en bijvoorbeeld uit de verhuur van ruimtes aan andere dansinstellingen.

Parttime
Blok: "In 2015 hebben we drie ton aan publieke en private giften weten binnen te halen, maar dat kan alleen als je genoeg basis hebt. Anders krijg je geen andere fondsen en heb je niemand om de aanvragen te doen."

De hoop is nu dat er alsnog budget komt zodat Dansmakers op de huidige plek kan blijven én dat er geen mensen weg hoeven. Dansmakers werkt met vier parttime medewerkers en verder met freelancers. Blok: "Belangrijk is dat dit gebouw behouden blijft. Dán heb je het danspodium dat Amsterdam zo nodig heeft. Daarom is daar vorig jaar nog in geïnvesteerd."

Hoorzitting

De bezwaren van Dansmakers zijn vorige maand behandeld tijdens een hoorzitting van het AFK. Het fonds verwacht uiterlijk 16 januari een beslissing. Naast Dansmakers zijn er nog negentien andere partijen die bezwaar hebben aangetekend tegen een afwijzing of minder subsidie dan gevraagd. In totaal hadden 219 instellingen een aanvraag gedaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden