Plus Filmrecensie

Dans als extra dimensie in The Beast in the Jungle

The Beast in the Jungle is een intrigerend en sfeervol samenkomen van dans en dialoog. Geen makkelijke combinatie, maar het resultaat is geslaagd.

Sarah Reynolds en Dane Hurst als May en John in The Beast in the Jungle Beeld Ricardo Vaz Palma

Waarom een speelfilm maken met personages die alleen praten? Waarom ze niet ook laten dansen? Regisseur Clara van Gool maakt al sinds haar afstuderen aan de Filmacademie in 1985 dansfilms - zelf spreekt ze liever van choreografische films. The Beast in the Jungle is haar eerste lange speelfilm met personages die zowel praten als dansen.

Dat is geen makkelijke combinatie, want de conventionele speelfilm leeft van realisme, dat haaks staat op dans als geabstraheerde en gestileerde uitingsvorm. Scenarist Glyn Maxwell en coscenarist en regisseur Van Gool hebben flink moeten puzzelen om de twee vormen samen te brengen, maar het resultaat is intrigerend en sfeervol.

The Beast in the Jungle is een bewerking van de gelijknamige novelle van Henry James uit 1903. Twee dertigers, May en John, komen elkaar bij toeval weer tegen in een Engels landhuis. Elf jaar eerder hadden ze elkaar op een Italiaans eiland voor het eerst ontmoet. Tijdens die ontmoeting had John verteld dat hij voelde voorbestemd te zijn voor iets groots en uitzonderlijks. Wat dat zou zijn, wist hij niet, maar ooit zou dat grootse en uitzonderlijke hem als een beest in de jungle bespringen.

Geobsedeerd door wat hem in de toekomst te wachten stond, zette hij zijn leven in de wachtstand. Het maakte hem blind voor alle mogelijkheden in het heden, zoals een liefdesrelatie met May. Elf jaar later staat Johns leven nog steeds in de wachtstand. Na de hernieuwde kennismaking zoekt hij May soms op als vriend, maar verdwijnt hij ook steeds weer. Aan het einde van het verhaal begrijpt hij eindelijk wat het beest in de jungle was.

Gefrustreerd liefdesdrama
De biografen van James ruziën nog steeds over de interpretatie van de tragische novelle. Is zij verkapt autobiografisch? Staat John voor James, die nooit trouwde, omdat hij waarschijnlijk homoseksueel was?

Een grote verandering in de bewerking van het boek door Maxwell en Van Gool is dat de film, die we een gefrustreerd liefdesdrama kunnen noemen, zich afspeelt in vier tijden: in het begin van de 20ste eeuw, tijdens de Tweede Wereldoorlog, in de jaren zestig en in het heden.

Het zorgt voor meer dynamiek, maar geeft ook een steeds andere blik op Johns motieven om zich niet te binden aan May. Zo oogt hij in het begin van de 20ste eeuw als een romanticus, die zwelgt in verlangen zonder tot daden te komen. In het heden is hij een ambitieuze carrièreman in de Londense City, die geen tijd heeft voor zoiets triviaals als de liefde.

The Beast in the Jungle

Regie Clara van Gool
Met Sarah Reynolds, Dane Hurst
Te zien in Eye, Rialto

Centraal in The Beast in the Jungle staan de ontmoetingen in het sfeervolle landhuis, waarin May woont. De twee praten er met elkaar zonder te zeggen wat ze echt denken. Iets eerlijker over hun gedachten en gevoelens zijn ze als voice-over.

Ingenomen personage
Maar het directst in hun emoties zijn ze in hun dans, want daarmee verraden ze hun werkelijke gevoelens. Cameraman Richard van Oosterhout brengt prachtig in beeld hoe ze om elkaar heen draaien zonder elkaar te bereiken.

Dat May en John worden gespeeld door professionele dansers (Sarah Reynolds en Dane Hurst) pakt uiteraard goed uit voor de dansscènes, maar een stuk minder voor het acteren. Reynolds roept als May behoorlijk wat emoties op, maar Hurst speelt John als een vlak, nogal met zichzelf ingenomen personage.

Nooit staat hij stil bij wat zijn obsessie met zichzelf en zijn leven voor May betekent. Misschien verraadt haar afwachtende houding dat het verhaal in 1903 is geschreven: welke vrouw blijft tegenwoordig nog eeuwig wachten op een egocentrische kwast als John?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden