Dankzij Vogue op de foto met Viktor & Rolf en wiebelen op hakken van Jan Taminiau

'Oooh!' Wiebelend slaakt een jong meisje een kreetje. Op een mini-catwalk maakt ze haar debuut op de twintig centimeter hoge plateauschoenen van Jan Taminiau, terwijl de couturier haar ondersteunt.

In het Stedelijk Museum konden fans op de foto met ontwerpers Viktor & Rolf. Beeld ANP
In het Stedelijk Museum konden fans op de foto met ontwerpers Viktor & Rolf.Beeld ANP

Stuntelen op designerschoenen, meemaken hoe Iris van Herpen een video opneemt, op de foto met Viktor & Rolf. Gisterenavond om half zeven begon met een modeshow in de Bijenkorf de eerste Nederlandse editie van Vogue Fashion's Night Out (FNO).

Jaarlijks modegekkenhuis
In New York, Parijs en Londen en steden in nog zeventien andere landen waar Vogue verschijnt, is FNO een jaarlijks modegekkenhuis. Luxelabels als Chanel en Michael Kors verkopen limited editions, beroemde ontwerpers zijn even aanspreekbaar voor het volk. In Parijs veroorzaakte Karl Lagerfeld een oploop. In het New Yorkse warenhuis Barneys was het dringen voor Victoria Beckham en Anna Wintour, de hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue die in 2009 Vogue Fashion's Night Out bedacht.

In de donkere dagen van de kredietcrisis wilde ze modewinkels een hart onder riem steken. En natuurlijk, met zo'n evenement laat je als modetitel flink van je horen. 'Je kunt je niet veroorloven om als modeglossy alleen in maar in de schappen te liggen', zegt Vogue hoofdredactrice Karin Swerink. 'Je moet een brand zijn.' In 2006, toen ze werkte voor Glamour, bedacht ze daarom met haar team de mediagenieke Glamour Stilleto Run, hardlopen in de PC Hooftstraat op naaldhakken.

Vieren van de mode
Bij Vogue Fashion's Night Out haakten ruim zeventig winkels in de PC graag aan, vertelt Swerink buiten voor de tijdelijke Vogue-winkel in die straat. Binnen vliegen papieren Vogue-tasjes inclusief spulletjes met het iconische logo over de toonbank. Als er lekker wordt gekocht is dat mooi meegenomen, maar dat is niet het doel van FNO. 'Het gaat om het 'vieren' van de mode', zegt Swerink. 'Dat klinkt als een cliché', beaamt ze, 'maar het is móói toch! Mensen zien nieuwe collecties, ze komen in winkels waar ze normaal niet snel binnenstappen.'

En daar is geen woord aan gelogen. Dominique Roos (18) uit Zeewolde kijkt haar ogen uit in de Louis Vuitton winkel. Ze is verbaasd over het 'warme onthaal'. 'Gaspachootje? Wat is dat?' Eigenlijk heeft Roos haast, ze wil op de foto met 'de modelegendes van Nederland', Viktor & Rolf, in het restaurant van het Stedelijk Museum om de hoek in de Van Baerlestraat. Het is de hit van de avond. Bij de ingang staat om zeven uur al een lange rij. Het modeduo arriveert tegen achten. Waarom ze meedoen aan FNO? 'Omdat we het leuk vinden dat er nu een Vogue in Nederland bestaat', zegt Rolf. 'Dat vieren we vanavond.'

Hippe homo's
In de rij staat een gemêleerd gezelschap te wachten, onder wie de bont uitgedoste Petra Heyboer, hippe homo's, kinderen, zenuwachtige vriendinnen en het showbizzduo Geer & Goor. Dat laatste tot lichtelijke ontzetting van Viktor & Rolf. Kennelijk geïntimideerd door het serieuze modeduo gedragen de twee grapjurken zich keurig. Foto klaar. Volgende. Het aandenken, een glanzende grote foto als de cover van de Vogue, rolt later uit de printer die de drukte al snel niet meer aan kan.

Lady Gaga en Beyoncé
Om half tien wordt er in de autovrije PC ouderwets geflaneerd en gedronken, veel winkels huurden een DJ in. Ruim zeventig modefeestjes zijn aan de gang. In de Bijenkorf is het tegen tienen vooral druk op de derde etage. Daar heeft Jan Taminiau inmiddels ontelbare keren dezelfde vragen beantwoord: 'Hoe duur zijn die schoenen?' (7000 tot 8000 euro). 'Wie koopt die dan?' (Lady Gaga en Beyoncé) 'Oh.' Avelon ontwerper Erik Frenken heeft bijna driehonderd Vogue-shirtjes gecustomized en verkocht. Iris van Herpen heeft zich even verschanst achter een pilaar. Even bijkomen van alle drukte. Lachend: 'Het lukt hier wel met het vieren van de mode.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden