Dance: waarin een klein land groot kan zijn

Het is aan het einde van de zomer van 1988 als een nieuwe muziekstroming zich aandient in Nederland: house. Hiermee begint een nieuw tijdperk in de vaderlandse muziekgeschiedenis, dat in 25 jaar tijd uitgroeit tot een gigantische dancecultuur. Een internationaal fenomeen, een miljoenenindustrie, met wereldberoemde Nederlandse dj's als Tiësto, Armin van Buuren, Chuckie en Afrojack. Het boek Mary Go Wild blikt terug op deze kwart eeuw dance.

Archiefbeeld Beeld anp

In bijna 600 pagina's vol verhalen, interviews en foto's vertellen betrokkenen hoe dance in ons land doorbrak en zich heeft ontpopt tot wat het nu is. Over de eerste periode in onder meer de Amsterdamse club RoXY, waar een bont publiek op afkwam. 'Het was ook een veilige haven voor mensen die zich anders voelden, transseksuelen, travestieten, rebelse kunstenaars, exhibitionisten, freaks', blikt dj Joost van Bellen terug. 'Die mensen bij elkaar gaf zo'n geweldige sfeer.'

Ook dj Marcello draaide in de beginjaren, onder meer in de iT. 'Het enthousiasme van het publiek was ongeëvenaard. De energie en hoe het los ging, heb ik maar weinig gezien daarna.' Hoewel hij geen drank en drugs gebruikte, had hij aan het eind van de nacht vaak last van zijn maag en rug. 'Van de stress en het harde werken in zo'n gloeiendhete, dampende ruimte met zulke harde muziek en zoveel emotie en energie. Dan stapte ik in de auto en dan gebeurde het vaak dat ik in huilen uitbarstte omdat ik eerst moest ontladen.'

Nederlands exportproduct
De opkomst van trance en daarmee de doorbraak van huidige wereldsterren als Tiësto, Armin van Buuren en Ferry Corsten komen ook aan bod in het boek. Van Buuren belandde in het vak door zijn voorbeeld Ben Liebrand. In zijn fanclubblaadje las hij over hoe Liebrand werkte aan zijn mixen. 'Ik moest dus, net als hij, ook een Akai-sampler hebben. Ik had geen enkele intentie een bekende dj te worden, ik was gewoon he-le-maal lijp van die muziek.'

Dance is tegenwoordig een belangrijk Nederlands exportproduct. Het economisch belang groeide van 488 miljoen euro in 2002 naar 587 miljoen in 2012, schrijft een van de auteurs. De grootste groei ontstaat na 2010, als Amerika overstag gaat.

De muziekstroming kent inmiddels vele stijlen, van techno tot rave, hardcore, mellow, drum 'n bass, minimal en trance. Midden jaren 90 komen de eerste festivals, zoals Mysteryland en Dance Valley. Inmiddels telt ons land volgens het boek meer dancefestivals dan welk ander land ter wereld.

Mary Go Wild, dat geheel belangeloos tot stand kwam, wordt woensdag gepresenteerd tijdens de opening van het Amsterdam Dance Event.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden