Schuim

Dan moet je dus een skinny bitch nemen

Schuimverslaggever Hans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: Lacering Tito's wodka.

Luca Cardillo van Tito's: 'Het geheim van het succes: geen smaak. We zullen nooit wodka met smaak maken.' Met meesterbartender Tess Posthumus Beeld Schuim

Er is keuze uit wodka-American Mule, wodka-tonic, wodka-sour of anders gewoon wodka on the rocks. Het is vijf uur 's middags en mijn werkdag kan beginnen.

Tito's heet de wodka en die is nieuw in Nederland. Goede naam voor een wodka, wel. Al moet je je afvragen waarom Tito's wel kan, en Stalins Vodka toch niet zo snel, of Ceausescu's.

Tito's komt uit Amerika trouwens, uit Austin in Texas. Terwijl ik aan mijn wodka-tonic nip, die met de ogen dicht gewoon naar gin-tonic smaakt, wordt mij dat allemaal verteld door Luca Cardillo, de man die Tito's naar Nederland komt brengen.

Tito's is vernoemd naar bedenker en brouwer Bertito Beveridge, roepnaam Tito. Beveridge spreek je inderdaad uit als beverage, wat drankje betekent, en dat is geen grapje, maar om vijf uur tijdens een eerste wodka wel al om te lachen.

Tito werkte als geoloog in Venezuela, maar keerde terug naar Austin. Hij maakte wel al zelf wodka, met een smaakje, en die schonk hij dan met kerst aan vrienden. Maar Tito wilde van zijn hobby zijn werk maken.

Van een drankhandelaar kreeg hij twee gouden tips. Maak een wodka die zo zacht is dat ook vrouwen hem puur kunnen drinken. En geen smaakje, nooit een smaakje. Daar zorgen barmannen zelf wel voor.

En zo ontstond Tito's, twintig jaar geleden, gemaakt van mais, dus meteen glutenvrij. Klopt, in Amerika is Tito's erg populair onder millennials en vrouwen.

We moeten proeven, maar nu puur en op kamertemperatuur. Zo heb ik wodka nog nooit gedronken. Ik neem een slok. Goeiedag, dit drink je geen hele avond. Dat vertel ik ook aan mijn buurman aan de bar.
Jean Paul Schaddé van Dooren: "Dan moet je een skinny bitch nemen."

Schuimverslaggever Hans van der Beek Beeld Linda Stulic

Ja, ik heb dat goed verstaan.

Een skinny bitch blijkt wodka met spa rood, alle bartenders weten dat, en het drankje heeft die naam omdat het populair is onder modellen. Het Hollywood dieet (alleen wodka en cocaïne) kende ik, de skinny bitch nu ook.

Tijd voor de signature drink, Tito's American Mule, in een koperen beker. Cardillo vertelt dat Tito's niet aan grote campagnes doet en ook geven ze veel geld uit aan charity, en dat ziet Cardillo andere merken nog niet zo snel doen.

Die naam, hoe valt die op de Balkan?

"In Kosovo wat minder, maar voor de rest prima. Mannen van veertig, vijftig in Kroatië, Slovenië en Servië zeggen juist: toen hadden we het beter dan nu. En de millennials daar hebben geen idee wie Tito was."

En zo is het al met al nog een behoorlijk leerzaam dagje.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl

Wat lancering Tito’s wodka
Waar Martin’s Sporting Club, Rembrandtplein
Wie Luca Cardillo, Boyd Baptist, Tess Posthumus, Ingmar Voerman
Wanneer dinsdag 14 maart, van 17.00 tot 20.00 uur

Drank en spijs ****
Sfeer ****
Hans weet nu dat hij gewoon een skinny bitch zonder gluten kan bestellen

Marlot Willems (@jolielot) en Iris Dijkers (@adashoffash) zijn influencers. Op welk terrein? Marlot: 'Fashion.' Iris: En ook lifestyle.' Beeld Schuim
Marco Démoet (l) heeft een platform voor mannen, Mixed Grill, een naam om tranen van in je ogen te krijgen. Naast hem programmeur Daniël Younis Beeld Schuim
Drankkenner Ingmar Voerman (Ingmar Drinkt), Maartje Bos (A Brand New Day) en Jean Paul Schaddé van Dooren (Cityguys, vlnr). Eén keer raden wat in zijn beker zit Beeld Schuim
Gianinni Statia en Carolien Kroef van distributeur A Brand New Day, en Diederick Hoorn (Martin's Sporting Club, vlnr) Beeld Schuim
Stefario Lowell (RIGD-Loxia), Zoë Doest (student/barvrouw), Lize Booij (Spice PR) en Dior Adel (bartender Hotel Arena, vlnr) Beeld Schuim
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden