Dales veegt kritiek NZ-besluit van tafel

AMSTERDAM - Geert Dales weerspreekt de belangrijkste conclusies van de raadsenquête naar de Noord/Zuidlijn en houdt vol dat het een goed besluit was in 2002 om de metrobouw te beginnen.

De oud-VVD-wethouder was verantwoordelijk voor dat besluit. In de Volkskrant van zaterdag klaagt hij dat de problemen rond de aanleg zwaar worden overdreven en zegt hij nergens spijt van te hebben. De verantwoordelijke bestuurders handelden 'op een serieuze, voorzichtige en weloverwogen manier'. Op de verzakkingen bij de Vijzelgracht na is er bouwtechnisch weinig misgegaan, aldus Dales. Hij relativeert de overschrijdingen (van 1,4 miljard euro naar 3,1 miljard).

De enquête miskent in zijn ogen de negatieve rol van de aannemers. De conclusie van de enquête, dat hij het aanlegbesluit in 2002 vanwege een reeks fouten in de voorbereiding niet aan de raad had mogen voorleggen, doet hij af als 'onzin'.

Kostenstijgingen
Waar de enquêtecommissie stelt dat de gemeentelijke bijdrage aan de kosten is verviervoudigd, houdt Dales het op een overschrijding van dertig procent. Hij gaat er daarbij van uit dat er 900 miljoen in een risicofonds zit, waarvan het de vraag is of dat ook zal worden uitgegeven. Dales concentreert zich bij zijn rekensom op de 'harde projectkosten', zegt hij in een toelichting op het interview. Die kosten zijn met ruim 800 miljoen toegenomen. Dertig procent daarvan is het gevolg van indexatie (aanpassing aan het prijspeil). Dan resteert een kostenstijging van 570 miljoen. Dat is inclusief 119 miljoen vanwege de verzakkingen bij de Vijzelgracht, die worden geweten aan fouten van de aannemer (en dus niet aan fouten van de gemeente). Dales: ''Het werkelijke verhaal is dat de kosten met een derde zijn toegenomen sinds 2002, maar dat verhaal vertelt niemand.''

Dales verwerpt ook de verwijten over de contracten met open einden die de gemeente sloot voor de bouw van stations in de binnenstad. Juist deze contracten werden snel veel duurder, vooral door meerwerkclaims. ''Aannemers wilden er anders niet aan beginnen,'' zegt hij in de Volkskrant.

Bij nader inzien vindt hij wel een uitspraak van hem uit 2002 in de gemeenteraad ('We gaan niet overschrijden') ongelukkig. Ook had hij destijds 'de risico's meer moeten delen met de samenleving'.

In een toelichting zegt Dales de komende jaren niet meer in de openbaarheid over de metro te spreken. ''Ik ben er klaar mee. Tot 2017 (het jaar waarin de lijn volgens de prognoses gaat rijden - red.) zeg ik er niets meer over.'' (HET PAROOL)

Geert Dales tijdens de hoorzitting van de raadsenquête Noord/Zuidlijn afgelopen september. Foto ANP Beeld
Geert Dales tijdens de hoorzitting van de raadsenquête Noord/Zuidlijn afgelopen september. Foto ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden