Update

Dales sleept AT5 voor Raad voor de Journalistiek

Volgens de Raad voor de Journalistiek vindt Geert Dales (foto) de berichtgeving van AT5 ongefundeerd en tendentieus. Foto ANP

AMSTERDAM - Oud-wethouder van Amsterdam Geert Dales heeft de Amsterdamse tv-zender AT5 voor de Raad voor de Journalistiek gesleept. Hij is het niet eens met berichtgeving over zijn rol bij de besluitvorming rond de aanleg van de Noord-Zuidlijn. Dat heeft de VVD'er maandag bekendgemaakt.

Dales loodste als verantwoordelijk wethouder het besluit om de nieuwe metro aan te leggen in 2002 door de gemeenteraad. Hij zei toen dat het project circa 1,4 miljard euro zou kosten, inmiddels wordt dat op 3,1 miljard geschat. AT5 meldde eind vorige maand op basis van anonieme bronnen dat de politicus in aanloop naar dat besluit een financieel overzicht zou hebben achtergehouden voor de raad.

De oud-wethouder noemt deze beschuldiging onjuist en 'buitengewoon grievend'. Hij vindt het niet kunnen dat onduidelijk is waar deze informatie vandaan kwam en dat AT5 helemaal niet vermeldde wat er in het financieel overzicht stond. Ook stelt hij dat de tv-zender de regels voor wederhoor verkeerd heeft toegepast. Toen AT5 hem belde voor een reactie, zou hem niet precies zijn verteld waar de uitzending over ging.

Volgens Dales is inmiddels al vast komen te staan dat de berichtgeving niet klopte. Een speciale commissie die onderzoekt hoe de bouw van de Noord-Zuidlijn uit de hand kon lopen, verhoorde hem namelijk afgelopen vrijdag. Het financieel overzicht dat hij zou hebben achtergehouden, kwam toen helemaal niet ter sprake. (ANP)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden