Daklozenkrant voert campagne tegen het negeren van daklozen

Daklozenkrantverkopers staan vaak voor dag en dauw voor de ingang van het station of de supermarkt kranten te verkopen. De meesten van hen zeggen iedereen gedag, maar vaak worden ze zelf straal genegeerd. Dat moet anders, vindt daklozenkrant Z!. Daarom lanceert de krant de campagne 'zeg een dakloze gerust eens gedag'.

Een dakloze verkoopt de Z!-krant bij een supermarkt. Beeld anp
Een dakloze verkoopt de Z!-krant bij een supermarkt.Beeld anp

'Waar een verkoper van bijvoorbeeld bloemen gewoon wordt begroet, voelt niemand zich bezwaard een verkoper van de daklozenkrant te negeren', aldus Lode Schaeffer, creative director van het verantwoordelijk reclamebureau INDIE.

In kapitalistische landen als Nederland worden daklozen vaak gezien als mislukkelingen, die zelf verantwoordelijk zijn voor hun dakloze status, bleek uit een onderzoek dat onlangs werd gepubliceerd in Psychology. Het is waarschijnlijk een van de redenen waarom daklozen door zoveel mensen worden genegeerd.

'Als we bereiken dat mensen, ook als ze geen krantje kopen, de daklozen even begroeten of een praatje maken, dan maken we een enorme stap vooruit', zegt Hans van Dalfsen van de Z!-krant.

De campagne is gestart met de lancering van een film, waaraan alle makers belangeloos hebben meegewerkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden