Daklozenkrant loopt goed door 'uniform'

De introductie van rode hesjes voor verkopers van daklozenkrant Z! heeft de verkoop dertien procent doen stijgen. Dit zegt Jeroen de Rooij, van de stichting Z!, de uitgever.

Z!-verkoper Willem in zijn nieuwe werktenue. Beeld z-krant
Z!-verkoper Willem in zijn nieuwe werktenue.Beeld z-krant

Verkopers mét een officieel uniform verkochten van het vorige nummer zestien tot zeventien procent meer dan collega's zonder hesje. Precies een maand geleden werden zeventig verkopers van Z! in het nieuw gestoken: ze ontvingen knalrode hesjes met de opdruk 'officiële verkoper'.

De opvallende bedrijfskleding moest verwarring over de betrouwbaarheid van de aanbieders wegnemen. Dit omdat de verkopers te kampen hadden met concurrentie van criminele uitgevers, stelt de stichting.

Hoofdredacteur Hans van Dalfsen zegt lichtelijk verbaasd te zijn over het succes. 'Het effect is aanzienlijk. Niet alleen is het terug te zien in de verkoopcijfers, zelfs filiaalmanagers van supermarkten hebben enthousiast gereageerd. Ze vinden het positief dat onze verkopers die voor hun deur staan nu herkenbaar zijn.'

Inmiddels lopen meer dan honderd man rond in de rode stof. 'Het dragen ervan is niet verplicht gesteld, maar er komen nog steeds mensen naar ons toe om een hesje op te halen,' aldus Van Dalfsen. Inmiddels draagt tweederde van de verkopers het hesje. 'De meesten trekken 'm gewoon aan. Anderen vinden een uniform maar onprettig en hangen er eentje op bij hun werkplek.'

Lees vandaag meer in Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden