Dak van de Oude Kerk wordt onderdeel van omstreden kunstproject

Na jaren restaureren gaat de Oude Kerk opnieuw in de steigers. Maar nu vanwege kunst. Een tijdelijk bezoekersplatform van de Japanse kunstenaar Taturo Atzu op het kerkdak moet mens en erfgoed nader bij elkaar brengen. Het is een gewaagd en nu al omstreden project.

Zo ongeveer zal de steiger boven het dak uitsteken Beeld Taturo Atzu

Vanaf 27 juni tot en met 6 september kunnen bezoekers voor tien euro via een trap een paviljoen betreden dat uitzicht biedt over de Wallen en het kerkdak. Ze kunnen dan de engelvormige windvaan van dichtbij bekijken of plaatsnemen in een zitkuil rondom de vieringtoren.

Andere naam
Atzu - die bij ieder project onder een andere naam opereert - deed iets vergelijkbaars met het standbeeld van Colombus in New York. Daar werd het dertig meter hoge standbeeld met steigers omhuld en kwam het beeld midden in 'een huiskamerachtige setting' te staan.

'Hij laat mensen nadenken over de waarde van monumenten door ze tijdelijk te onttrekken aan de publieke ruimte en ze privaat te maken,' zegt Jacqueline Grandjean, directeur van de Oude Kerk. 'Het moet mensen bewust maken van hun erfgoed. Dat dat een mening oproept, is precies de bedoeling van de kunstenaar.'

Hartverzakking
En die reacties zijn er al. 'Als hedendaagse kunst iets is om een hartverzakking van te krijgen, slaagt de directeur van de Oude Kerk daar heel goed in,' zegt Walther Schoonenberg, namens de Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad (VVAB). De VVAB heeft gezien de tijdelijkheid van het project geen bezwaar ingediend, maar keurt het plan volledig af. Schoonenberg: 'Het is een aantasting van het gebouw, al is het maar voor een paar maanden. De kerk is een kunstwerk op zichzelf, dit 'kunstwerk' parasiteert daar alleen maar op.'

De VVAB sluit zich aan bij het negatieve advies dat de commissie Monumenten en Archeologie gaf bij de vergunningaanvraag. Daarin staat dat 'steigers een noodzakelijk kwaad zijn bij restauraties. Het project doet afbreuk aan de beleving van de Oude Kerk, die na een jarenlange restauratie eindelijk weer volledig zichtbaar is.'

Rondetafelgesprek
Desondanks verleende stadsdeel Centrum toestemming. Bert Nap, betrokken buurtbewoner en klokkenluider van de Oude Kerk, was vorig jaar één van de deelnemers van een rondetafelgesprek tussen bezorgde liefhebbers (onder wie prominenten als Geert Mak en Sjoerd Soeters) en Grandjean over de toekomst van de Oude Kerk. De uitkomst van dat gesprek was dat Grandjean het gebouw zou respecteren. 'Die belofte is dus niets waard gebleken.'

Grandjean begrijpt die kritiek wel. 'Ik heb vanaf het begin overleg gehad met de VVAB. Het hele project wordt begeleid door een restauratiearchitect en een constructeur zodat het gebouw op geen enkele manier beschadigd raakt.'

Wat wel tijdelijk moet wijken, is een deel van de sacristietuin. Gisteren is een groot deel van de beplanting gerooid zodat daar de trap naar het platform kan worden gebouwd. Job Oosting van De Koffieschenkerij, die in de tuin een terras exploiteert: 'Geen enkele ondernemer is blij met een steiger voor de deur. Maar aan de andere kant, het gaat hier om een internationaal vermaard kunstenaar en een spectaculair project. Dat trekt toch ook heel veel mensen aan.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden