Verslag

Dag 1 Lowlands: 'Vooral veel feelgood festivalmuziek en geen regen'

Er was op voorhand veel kritiek en er werden bakken met regen voorspeld, maar op de eerste dag van Lowlands is er vooral veel 'feelgood festivalmuziek' en geen spatje te zien.

Beeld anp

Meer dan de voorgaande 21 edities was er dit jaar de discussie: wel of niet naar Lowlands gaan? Het driedaagse festival was 'pas' in mei uitverkocht, waar het vorige jaren binnen enkele uren al bekeken was.

De entreeprijzen werden met 10 euro verhoogd naar 195 euro, het statiegeld op de bekertjes afgeschaft en het parkeergeld (15 euro) ingevoerd.

Een hoop geld, zeker als je nog niet weet wat de line-up is. En ook daar werd over geklaagd: te weinig vernieuwende of echt grote acts. De headliners dit jaar zijn Disclosure, The National en Queens of the Stone Age. Met uitzondering van de eerste dance act, oude rotten in het vak en goede bekenden van het Lowlands publiek.

Tel daarbij de erbarmelijke weersvoorspellingen voor dit weekend op en het was geen wonder dat er op Marktplaats en Ticketswap deze week honderden kaartjes voor bodemprijzen van de hand gingen. Op vrijdagochtend probeerden gelukszoekers nog voor vijf tientjes een kaartje te bemachtigen.

Hoogtepunt
Is Lowlands wellicht over zijn hoogtepunt heen? Daar lijkt het niet op als je de drommen mensen (55.000) ziet die weer naar Biddinghuizen zijn gekomen. Waar Lowlands zich als festival vooral in onderscheidt is de overdaad aan keuze: er is heel veel muziek, veel theater, film en literatuur, en veel eten. Van Australische 'pies' tot Spaanse churros, van Hollandse friet tot Vietnamese noedels. En wie even geen zin heeft om bandjes te kijken, gaat sjoelen of schommelen, neemt tai-chi les of een ontspannende massage.

Muziekliefhebbers willen nog wel eens klagen dat de meeste Lowlandsbezoekers vooral voor de sfeer komen en niet voor de optredens, maar wie naar de goedgevulde circustenten kijkt op de eerste festivaldag moet toch anders concluderen. De grote namen ontbreken misschien, maar de Alpha stroomt toch vol voor de stuwende, pompende, rauwe rock van Triggerfinger, het trio gesoigneerde rock eminenties uit Vlaanderen.

En ook bij Milky Chance in de Grolsch is het dringen om naar binnen te komen. Het popfolkelectroduo uit het Duitse Kassel scoorde vorig jaar een hit met Stolen Dance. De zanger, die de weggelopen hoofdpersoon lijkt uit de film Into the wild, zou in zijn eentje de zoveelste gevoelige singer-songwriter met baard zijn, maar door de soms Caribische, dan weer house-achtige beats van zijn kompaan, wordt hun muziek aanstekelijk dansbaar.

Danspasjes
Als Janelle Monáe even later hetzelfde podium beklimt, komt het hele arsenaal aan danspasjes uit de kast: van Michael Jacksons moonwalk tot de wild zwaaiende armen van Tina Turner. De jonge Amerikaanse Monáe brengt een aanstekelijke mix van sixties soul, eighties funk en nineties r&b, maar geeft daar een persoonlijke draai aan in een tot de puntjes gestileerde show. Ze toont zich een allround entertainer met een mooie warme stem, op de spaarzame momenten dat ze zich niet overschreeuwt.

Gedanst wordt er ook in de Juliet, de tent waar traditiegetrouw ellenlange rijen staan om naar cabaretiers te mogen kijken. De gelukkigen die een plaatsje hebben weten te bemachtigen voor Jan Jaap van der Wal dansen uitzinnig bovenop de plastic stoeltjes. Speciaal voor Lowlands verwerkt Van der Wal wat liedjes in zijn show: een gangsta rap voor studenten, een lijflied voor autisten en reggae met boodschappen van de Rijksoverheid.

En zo waren er nog veel meer dansbare momenten op de eerste Lowlandsdag, zoals bij surfboy en Australiër Vance Joy, die de vroege middagbezoekers trok met zijn ultiem vrolijkstemmende nummer Rip Tide. Maar er was meer dan alleen 3FM megahits. De Malinezen van Bassekou Kouyaté lieten onder dreigende polderluchten de Hollanders de heupen losschudden met hun houten gitaren, opzwepende percussie en bezwerende, meerstemmige zang. En zo was het, de zwartkijkers ten spijt, toch een heel zonnige eerste dag in Biddinghuizen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden