Plus

Daar gaat de eerste hop on hop off-bus in de Zaanstreek

Toen Arthur Walker (32) nog buschauffeur was in de Zaanstreek, zeiden toeristen vaak dat ze wel eens méér wilden zien dan de Zaanse Schans. Idee! Dit weekend reed zijn hop on hop off-bus voor het eerst.

De busdienst heeft zeven haltes nabij bezienswaardig­heden, waar toeristen kunnen in- en uitstappen. Beeld Dingena Mol

Op een verlaten stukje grond in de buurt van de Zaanse Schans staat een felgroene bus. De zijkant van de bus is beplakt met grote letters: 'hop on hop off', daaronder tekeningen van molens, kaas, klompen, stroopwafels en een koe. In de berm is een provisorisch bordje neergezet met de vertrektijden en haltes.

Om precies 10.30 uur, het is zondagochtend, start Rick Alting-Sieberg (40) de motor van de bus en rijdt hij over de Julianabrug naar het centrum van Zaandam. Links van hem ligt een blaadje met daarop alle bezienswaardigheden die hij het komende uur zal passeren.

Wanneer hij langs de Beeldentuin rijdt, drukt hij op het knopje van de radiospeler. Een vrolijke voice-over: "Links ziet u de Beeldentuin, met daarin vijf beelden: Morgen, Middag, Avond, Nacht en Bacchus..."

Het is alleen jammer dat er niemand in de bus zit om ernaar te luisteren. Alting-Sieberg rijdt al het hele weekend zijn vaste ronde door de Zaanstreek, zonder toeristen te vervoeren. Het is niet dat de toeristen niet willen instappen, ze zijn in februari gewoon nauwelijks in de Zaanstreek te vinden.

Het maakt Alting-Sieberg niet uit: "Het is rustig, maar het kan zo omslaan. In maart of april is het hier ontzettend druk. Nu is het vooral rondjes rijden en de route verkennen."

Gat in de markt
Het idee om met een hop on hop off-bus door de Zaanstreek te rijden, komt uit de koker van voormalig buschauffeur Arthur Walker (32). Hij was de afgelopen vijf jaar in dienst bij Connexxion en bracht veel toeristen naar de Zaanse Schans.

Verder dan dat kwamen ze vaak niet, want er loopt geen fijnmazig ov-netwerk door de Zaanstreek, laat staan dat er een hop on hop off-bus rijdt. Walker: "Terwijl die behoefte er wel is onder toeristen. Ik kreeg telkens te horen dat ze zo benieuwd waren naar de rest van het gebied en het jammer vonden dat het slecht bereikbaar was. Ik wist: dit is een gat in de markt."

Eerst vroeg Walker aan Connexxion of ze de dienstregeling konden veranderen. Dat bleek niet te gaan. In het hoofd van Walker begon toen wat te broeien. "Ik droomde tijdens het rijden over mijn eigen touringcarbedrijf."

Anderhalf jaar later is het zover. Walker heeft Citytour Zaanstreek opgericht, dit weekend werd de eerste rit gemaakt.

Het idee is als volgt: er zijn zeven haltes nabij
bezienswaardigheden waar toeristen kunnen in- en uitstappen: Zaanse Schans, Beeldentuin, winkelstraat de Marktstraat in Wormerveer, kunstgalerie Staphorsius in Westzaan, Hembrug Museum, Czaar Peterhuisje en Monet Atelier.

Elk half uur rijdt een bus langs de haltes, in het hoogseizoen vaker. Ze rijden tussen 9 en 17 uur, voor een dagkaart betaal je 12 euro en kun je onbeperkt opstappen.

Alting-Sieberg zit nog steeds achter het stuur, veert even op als hij door zijn woonplaats Koog aan de Zaan rijdt. "Daar doe ik boodschappen. En kijk, mijn tandarts. Snel, weg hier!"

Alting-Sieberg, die al voor verschillende touringcarbedrijven heeft gereden, kwam via een uitzendbureau bij Citytour Zaanstreek terecht. De vacature sprak hem aan, omdat het in 'zijn' Zaanstreek was, en omdat hij de kans kreeg Walker te helpen bij het opstarten van het bedrijf. "Ik was gecharmeerd van zijn plannen. Ik denk dat dit enorm gaat aanslaan."

Nachten wakker gelegen
Ook Walker is ervan overtuigd dat zijn felgroene busjes straks niet meer weg te denken zijn uit de Zaanstreek. Toch waren er het afgelopen anderhalf jaar momenten dat hij de stekker uit zijn plan wilde trekken. "Ik vond het heel spannend. Ik heb er nachten van wakker gelegen: is dit wel verstandig, red ik het financieel, wat als het niet aanslaat, zie ik niet iets over het hoofd? Ik besprak alles met mijn vrouw en enkele collega's. Zij gaven me het steuntje in de rug dat ik nodig had. Ze vonden mijn plannen heel goed."

De positieve feedback maakte Walker steeds fanatieker, zijn zelfvertrouwen groeide. Hij zocht bezienswaardig­heden uit, schreef een ondernemingsplan en vroeg een vergunning aan bij gemeente. In de avonduren studeerde hij voor zijn ondernemersdiploma. "Het leek me handig om dat te halen, als ik dit dan echt ging opzetten."

Arthur Walker Beeld .

Eind 2018 kreeg Walker zijn vergunning van de gemeente Zaanstad en Vervoerregio Amsterdam. Vanaf dat moment wist hij het zeker: dit gaat gebeuren.

"Natuurlijk vond ik het nog steeds spannend, maar je leeft maar één keer en je probeert er wat van te maken. Ik nam ontslag bij Connexxion en voor ik het wist had ik een kantoor in Wormerveer, twee busjes en drie chauffeurs in dienst."

Heel even dreigde zijn voormalig werkgever Connexxion overigens nog roet in het eten te gooien. Die zag de hop on hop off-bus als concurrentie en tekende bezwaar aan bij de Vervoerregio.

Tot grote opluchting van Walker ging de Vervoerregio daar niet in mee: "Ze zien me niet als concurrent, maar als aanvullend openbaar vervoer. Ze vinden dat ik nodig ben. Dat was prettig om te horen."

Het rondje van Alting-Sieberg zit er bijna op, als hij plots toeristen ziet lopen. "Het zijn er niet veel, maar ze zijn er," zegt hij glunderend. "Zag je dat? Volgens mij keken ze naar wat er op de bus staat. Dit is positief, er is interesse."

De bus rijdt verder langs het Monet Atelier. Alting-Sieberg drukt op de knop van de radiospeler. "Rechts ziet u het atelier van de Franse schilder Claude Monet, vanwaaruit hij het Zaanse landschap schilderde."

"Stel je voor," zegt Alting-Sieberg, "je bent toerist en hebt eerst de Zaanse Schans gezien. Dan rijdt de bus Westzaan in, het oudste dorp in de Zaanstreek met al die prachtige huisjes. Dan denk je als toerist toch: nou, dit belooft wat!'" Hij wijst naar de overkant van de straat. "Kijk, dat bedoel ik. Die huisjes. Dat vinden de mensen mooi, dat weet ik zeker."

Opbouwen
Dat de bus het eerste weekend nog leeg is, is ingecalculeerd, zegt Walker. "Vanaf de lente zal het druk worden. Ik ervaar wel lichte stress, het liefst zit je meteen vol. Aan de andere kant moet je ook realistisch blijven: het is laagseizoen."

De komende maanden verwacht Walker dat het aantal klanten langzaam zal groeien. "Intussen blijven we de route rijden, zodat we zichtbaar zijn in de Zaanstreek."

En wat als de hop on hop off-bus ondanks alle inspanningen niet aanslaat? "Er is altijd een tekort aan buschauffeurs, dus dan zou ik terug in dienst gaan," zegt Walker. "Met opgeheven hoofd, trots op mezelf dat ik mijn gevoel volgde. Zoals ik al zei: je probeert wat van het leven te maken. Ideeën die ik heb, voer ik uit."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden