Culturele instellingen: 'Ga door met promotie Amsterdam'

Amsterdam moet doorgaan met stadspromotie in het buitenland. Dat bepleiten de directeuren van culturele instellingen in Het Parool. Veel partijen willen de geldkraan voor Amsterdam Marketing in de volgende collegeperiode juist dichtdraaien.

Beeld anp

Het stoppen met het promoten van Amsterdam is geen oplossing voor de drukte in de stad, schrijven onder anderen Taco Dibbits (Rijksmuseum), Ivo van Hove (Toneelgroep Amsterdam) en Simon Reinink (Concert­gebouw).

Amsterdam Markering draagt volgens de cultuurinstellingen juist bij aan de spreiding van toeristen over de stad en de regio en aan 'kwaliteitsbezoek'. "Bezuinigingen op deze kwaliteitspromotie betekent kapitaalvernietiging en getuigt niet van een langetermijnvisie."

Rem op subsidie
PvdA en GroenLinks pleiten al langer voor het stoppen met stads-pr. Jan Paternotte, voormalig D66-fractievoorzitter in de gemeenteraad, pleitte in zijn nieuwe rol als Kamerlid onlangs voor een rem op subsidie voor de marketing van de stad.

Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) zou campagnes met een prominente rol voor Amsterdam moeten staken. "Amsterdam promoot zichzelf wel. Het is dom om daar nog geld aan uit te geven."

Het voorstel om de letters I Amsterdam te verwijderen van het Museumplein haalde vorig jaar geen meerderheid in de raad.

Lees verder: 'Stoppen met promotie van Amsterdam is kortzichtig'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden