Cultureel Amsterdam wil publiek trekken met nieuw cultuurplatform 'Public'

De Amsterdamse culturele instellingen komen met een nieuw initiatief om publiek te trekken. Ze presenteerden vandaag het overkoepelende cultuurplatform 'Public', waarbij ruim 30 Amsterdamse concertzalen, filmhuizen, musea en theaters zich hebben aangesloten.

null Beeld anp
Beeld anp

Het platform gaat de Public-pas uitgeven. Die pas kost 15 euro per maand. Daarmee krijgen mensen maandelijks toegang tot 30 geselecteerde voorstellingen, concerten en exposities, waarvan de helft gratis en de andere helft met aanzienlijke korting. Daarnaast worden er evenementen georganiseerd voor de leden en krijgen ze informatie over het culturele aanbod via een magazine, een website en een nieuwsbrief.

Public is opgericht door Leon Caren en Bas Morsch. Zij zijn de oprichters van het muziekplatform Subbacultcha!, dat onder meer concerten van bands organiseert. 'Met Public willen we een positieve impuls geven aan de culturele sector', zeggen ze. 'Samen met publiek en culturele instellingen bouwen we een community van cultuuroptimisten.'

Het nieuwe cultuurplatform begint morgen met een levenwervingscampagne. Als er voor half juli minimaal 2500 mensen lid zijn geworden, kan het initiatief in september beginnen. Deelnemende instellingen zijn onder meer Het Concertgebouw, Koninklijk Theater Carré, het Stedelijk Museum, Toneelgroep Amsterdam en De Nationale Opera & Ballet.

Lees vandaag (27-5) in Het Parool een interview met oprichters Leon Caren en Bas Morsch: 'Public wordt geen uitverkooppas'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden